Cubaans dagboek 2020 #1 - Hans Spinder en Wil Arts in Cuba

Het Christelijk Centrum voor Reflectie en Dialoog (CCRD) in Cárdenas is een van de projecten die Kerk in Actie ondersteunt in Cuba. Wil Arts en Hans Spinder gaan ook dit jaar weer naar Cuba om les te geven en workshops te verzorgen onder andere bij het CCRD. Zij hebben vanaf 2004 als docenten gewerkt aan het Theologisch Seminarie SET in Matanzas en na terugkeer in 2009 zijn zij ieder jaar voor cursuswerk terug geweest in Cuba. In deze blog schrijven zij over hun ervaringen tijdens hun verblijf van 26 januari tot 9 maart 2020.

Over enkele dagen is het zo ver en vertrekken we weer naar Cuba. De voorbereidingstijd is altijd spannend: hebben we genoeg materialen voor onze lessen en workshops? Het is altijd zoeken naar Spaans materiaal, want de meeste Cubanen kennen geen Engels.

Hoe zullen we de situatie aantreffen? Sinds de crisis in Venezuela gaat het in Cuba ook slecht. Er is schaarste aan producten als zeep en shampoo, maar ook aan benzine. Cubaanse vrienden raden ons aan ons eigen waspoeder mee te nemen.

Wat dat betekent voor de mensen en voor de kerken en voor ons werk: daarover zullen we de komende weken berichten.

Vragen en opmerkingen vanuit de lezers van deze blog zijn welkom.

Cuba zit in een diepe economische crisis. Er is tekort aan voedsel, brandstof en elektra. Jongeren en goed opgeleide mensen vertrekken naar het buitenland. Ouderen en zieken staan er alleen voor. Kerk in Actie steunt Cubaanse kerken om pastorale en diaconale hulp te bieden.

Blijf op de hoogte van Cubaanse kerken bieden hoop