Heen en weer geslingerd tussen hoofd en hart

Vandaag rijden we vanuit de groene bergen naar de gortdroge binnenlanden en komen bij het hart van onze reis: de projecten van Kerk in Actie.

Restaurant gestart
Deze projecten liggen in dorpen waar geen toerist komt en we zijn echt een bezienswaardigheid. Het hele dorp loopt uit als ons konvooi aan komt rijden. Het eerste project is een restaurant. Vijf jonge vrouwen in de leeftijd van 20 – 27 jaar zijn een restaurant gestart gesteund door de hulporganisaties. Ze worden de eerste 2 jaar begeleid en daarna gaan ze zelfstandig verder. Het is het enige restaurant in het dorp en het blijkt een gat in de markt. Het restaurant is open vanaf 8 uur ’s ochtends tot 10 uur ’s avonds. De mensen kunnen er terecht voor ontbijt, lunch en diner. Er komen ongeveer 75 gasten per dag. Op de vraag wat hun mannen hiervan vinden, antwoorden ze dat deze eerst wantrouwig waren, maar nu zelfs meewerken in het restaurant. En hun toekomstdroom? Ooit een bed and breakfast beginnen. Bijzonder wat dit project in het leven van deze vrouwen betekent. Anders zouden ze thuis zijn en voor de kinderen zorgen en afhankelijk zijn van hun mannen. Nu nemen ze volwaardig en gelijkwaardig deel aan de samenleving.

Spaargroep
Het volgende project is een vrouwen spaargroep. Twintig vrouwen zijn 2 jaar geleden begonnen met het sparen van 20 Birr (60 eurocent) per persoon per week. Dit geld wordt door de groep beheerd en in overleg besteed aan iets wat het hele dorp ten goede komt; in dit geval een graanschuur. Ook kunnen vrouwen een lening krijgen, als ze een goed plan daarvoor hebben. Een van de vrouwen vertelt haar persoonlijk verhaal: ‘Met een lening van 1.000 Birr kocht ik wat kleding en stoffen in een dorp verderop. Die verkocht ik in ons dorp en met de winst kon ik weer meer inkopen. Nu heb ik een eigen kledingwinkel.’ Naast de 20 birr voor het ondernemen leggen ze ook nog 10 birr in voor het “noodpotje”.  Dit geld kan gebruikt worden wanneer iemand bijvoorbeeld onverwacht naar het ziekenhuis moet en geen geld heeft om het te bekostigen.

Waarom steunen jullie ons eigenlijk?
We zitten met de vrouwen te praten onder een boom midden in het dorp. Een vraag die we van hen krijgen, is: ‘Waarom steunen jullie ons eigenlijk?’ Een goede vraag, want dat raakt de kern van onze betrokkenheid bij Kerk in Actie, namelijk  God ontmoeten in de ander. Delen in verbondenheid met de meest kwetsbaren. Het bezoek heeft ons allemaal geraakt en komt echt binnen. Je hebt erover gehoord en gelezen, maar nu sta je er midden in. Je wordt geconfronteerd met armoede, honger en een soms uitzichtloos bestaan. Je wordt heen en weer geslingerd tussen je gevoel en je verstand. Een voorrecht om dit mee te mogen maken!

Helma

Door de klimaatverandering worden bepaalde delen van Ethiopië steeds vaker getroffen door langdurige droogte en heftige regenval. Vee sterft en oogsten mislukken. Veel mensen raken daardoor afhankelijk van voedselhulp. De Ethiopische kerk en hulporganisatie willen dat patroon doorbreken: ze leren Ethiopiërs zich aanpassen aan de nieuwe situatie. Ze leren vruchtbare grond vast te houden, grond te irrigeren, nieuwe gewassen verbouwen die bestand zijn tegen droogte. Ze gebruik een weeralarm die aangeeft wanneer je het beste kunt planten en oogsten. Maar ook helpt de kerk mensen met andere bronnen van inkomsten, zodat ze minder kwetsbaar zijn als de oogst tegenvalt.

Blijf op de hoogte van Noodhulp en rampenpreventie