Hoe de kerk het leven van karitéboerinnen verbetert

Akantoile, Latifa en Ama Nuhu zijn blij met de steun van de Presbyteriaanse kerk in Ghana. De boerinnen rapen kariténoten van de sheaboom. De kerk begeleidt hen, zodat ze leren samenwerken en hun leven verbetert. De vrouwen verkopen hun oogst nu eerst aan de gezamenlijke opslag van de coöperatie, die de noten pas door verkoopt als de prijs hoog is. Ze doen mee in spaargroepen, waar ze iedere week aan bijdragen en om beurten van mogen lenen. Het lijkt iets kleins, maar voor deze vrouwen, die altijd hard moeten werken om de eindjes aan elkaar te knopen, is het van grote betekenis.

Latifa heeft nu geld voor het onderwijs van haar kinderen

Latifa is raapt kariténoten in het noorden van Ghana. Afgelopen seizoen heeft ze 5 zakken noten opgehaald, totaal 425 kilo. Ze heeft ze voor 500 Ghanese cedi’s (= 88 euro) verkocht aan de coöperatie in Samimi. Latifa heeft haar geld eerst uitgezet via de spaargroep in haar dorp. Toen het haar beurt was om een lening te ontvangen, heeft ze het besteed aan maïs. Ze koopt gemiddeld per week 6 zakken maïs van ieder 10 kilo om door te verkopen. Per zak maakt ze 30 cedi’s winst (= 5,30 euro). Dat geld gebruikt ze voor het onderwijs van haar kinderen en om opnieuw te investeren in de spaargroep.

Ankatoile kon een ezel kopen

Ama kocht geiten en kan haar zorgverzekering nu betalen

Dankzij uw steun aan Kerk in Actie kan de Presbyteriaanse Kerk in Ghana 48 vrouwengroepen in Ghana ondersteunen bij het rapen, verkopen en verwerken van kariténoten. Hartelijk dank!

Noord-Ghana is droog. Het is moeilijk om in dit gebied van de landbouw rond te komen, terwijl dat wel de belangrijkste bron van inkomsten is. Veel mensen leven dan ook in armoede. Vrouwen proberen op allerlei manieren geld te verdienen, onder andere door sheanoten te verzamelen en te verwerken tot boter. De Presbyteriaanse Kerk in Ghana helpt vrouwen om dit zo efficiënt mogelijk te doen. Ook zorgen zij ervoor dat ze door goede samenwerking de beste prijs voor hun noten krijgen.

Blijf op de hoogte van Een beter inkomen voor sheaboerinnen