Hoe gaat het met de straatmeisjes in Ghana?

Het opvangcentrum voor straatmeisjes in Accra mag nog steeds niet open gaan vanwege corona. Zowel de meisjes die net met een vaktraining (kapper, sieraden maken, kleding naaien) zouden starten als de kinderen van straatmeisjes die normaal opgevangen worden, kunnen nu dus niet bij het Lifeline-centrum terecht. Maar wat gebeurde er wel?

Kerk in Actie medewerkster Petri Hofland vertelt over dit project:

Download deze film om te vertonen in uw kerk.

Wat konden medewerkers van het opvangcentrum in Accra doen?

• Ze hebben meisjes geselecteerd voor het eerstvolgende trainingsjaar dat straks weer van start gaat.
  • Ze hebben voedsel en beschermingsartikelen uitgedeeld aan: kinderen, voormalige opgeleide meisjes, meisjes die nu in de wacht staan en nog wat andere straatkinderen
  • Ze geven in de wijk voorlichting over beschermingsmaatregelen tegen corona
  • Met 10 meisjes die straks nieuw in training gaan is intensief contact, met anderen wat minder. Het blijft wel spannend of alle geselecteerde meisjes straks ook echt mee gaan doen, omdat er nu zoveel tijd overheen gaat en hun persoonlijke situatie soms ook weer veranderd.
  • Ook houdt Lifeline contact met de Ghanese overheid over wanneer ze open kunnen straks en aan welke voorwaarden ze dan moeten voldoen

Extra bijdrage voor noodhulp i.v.m. corona

Het opvangcentrum kreeg extra geld om voor 3 maanden noodhulp te kunnen bieden:

• de kinderen kregen allemaal 4 uitwasbare mondkapjes in vrolijke kleuren (zodat ze het wat leuker vinden om te dragen) en zeep om hun handen te wassen in stromend water.
  • En elke ouder van een schoolkind kreeg 3 maanden een voedselpakket met 5 kilo rijst, 3 blikjes makreel en een liter bakolie.

Hoe gaat het met meisjes die in 2019 een vaktraining volgden?

De helft van de meisjes is terug gegaan naar hun geboorteregio. Met hen gaat het over het algemeen beter, dan met de helft die in Accra is gebleven, waar de maatregelen en lockdown vanwege corona veel heftiger is.

In Noord-Ghana konden trainingen en voorlichting doorgaan

In het noorden van Ghana kan meer, omdat men daar minder risico loopt op corona dan in de hoofdstad Accra. Daar was onze inzet vooral gericht om te voorkomen dat meisjes naar de stad vertrekken:

• er zijn nieuwe vrijwilligers geworven en getraind, die ogen en oren in de dorpen zijn om schending van kinderrechten te voorkomen
  • via theaterclubs is schending van kinderrechten onder de aandacht gebracht in de dorpen
  • traditionele leiders zijn getraind
  • er waren tv- en radio-uitzendingen om kindhuwelijken tegen te gaan

Hartelijk dank voor uw steun voor dit werk!