Doorgaan naar hoofdinhoud
Vindplaats van geloof, hoop en liefde
subline-curl
Abonneer gratis op Petrus Magazine

Jong en oud een beetje minder alleen

Vlada (16) woont in Moldavië, het armste land van Europa. Ze groeit op bij haar oma, omdat haar ouders in het buitenland werken. Het stemt haar verdrietig, maar ze zit niet bij de pakken neer. Samen met andere jongeren van de kerk bezoekt ze zieke ouderen. Zo beuren jong en oud elkaar op en zijn ze minder alleen.

Door de grote werkloosheid in Moldavië zoeken veel mensen hun heil in het buitenland. Kinderen en ouderen blijven alleen achter. Waar in Nederland de zorg voor zieken goed geregeld is, is dat in Moldavië heel anders. Daar verbindt de kerk jongeren en ouderen met elkaar, zodat ze elkaar tot steun kunnen zijn. Kerken doen wat ze kunnen om hulp te bieden en Moldovan Christian Aid (MCA), partnerorganisatie van Kerk in Actie, helpt daarbij.

Verhaal gaat verder onder foto

Minder verdrietig

In het dorpje Varazic is de kerk met hulp van MCA een project gestart waarin jongeren zieke en eenzame ouderen bezoeken. Vlada en Serge ontfermen zich over de oude Maria. Haar man en zoons zijn overleden en andere familie is er niet. Het bezoek van de jongeren beurt haar altijd op. Ze halen water uit de pomp, zorgen voor hout, doen de was, maken haar huisje schoon en brengen eten mee. Vooral het contact met de jonge mensen doet haar goed. Maria straalt als Vlada en Serge een praatje met haar maken. Vlada is ook enthousiast: “Door dit project heb ik nieuwe vrienden gemaakt, van jong tot oud!” Lilia, directeur van MCA, ziet onverwacht iets moois ontstaan. “Niet alleen ouderen krijgen hulp, jongeren worden zo zelf ook geholpen. Jong en oud helpen elkaar.” Vlada kan het beamen. “Hierdoor ben ik minder verdrietig en veel minder alleen."

40dagentijdcampagne 'Ik ben er voor jou'

Er zijn zóveel mensen die wachten op een beetje barmhartigheid, op een daad van goedheid. Jezus laat ons zien wat barmhartigheid is: de hongerigen eten, de dorstigen drinken geven, de naakten kleden, de vreemdelingen onderdak bieden, de zieken verzorgen, de gevangenen bezoeken en de doden begraven. Deze zeven werken van barmhartigheid staan de komende weken centraal in de 40dagentijdcampagne van Kerk in Actie met als thema 'Ik ben er voor jou'.

Tip: Luister hier een interview van Groot Nieuws Radio met Iwan Dekker, campagneleider Kerk in Actie, over de zeven werken van barmhartigheid en de vastenactie.

Verhaal gaat verder onder foto

Zieken bezoeken

Komende week staat 'de zieken bezoeken' centraal. "Ik was ziek en jullie bezochten mij", zegt Jezus in Mattheüs 25:36. De zieke had een kwetsbare plek in de samenleving in Israël. Niet zelden omdat gedacht werd dat iemand zijn ziekte wel verdiend zou hebben. Misschien dat daarom het woord voor ziek ook wel als zwak wordt uitgelegd: je lijkt er even niet meer bij te horen. Radicaal doorbreekt Jezus dit onbarmhartige patroon door op talloze zieken af te stappen. Daarmee doet Hij meer dan alleen genezen, Hij geeft de mens terug aan zichzelf en maakt van iemand aan de rand weer een mens te midden van mensen. Daar kunnen we wat mee: we kijken om ons heen en zoeken op wie even niet mee kan doen!

kerkinactie.nl/ikbenervoorjou

Steun dit werk | Doneer direct

Stap voor stap toeleven naar Pasen?

Ontvang de online veertigdagentijdkalender elke ochtend in je mailbox