Jonge asielzoekers rondleiden in de kerk in Arnhem

De protestantse wijkgemeente Arnhem-Noord is betrokken bij een kleinschalige opvanglocatie voor een groep jonge vluchtelingen, ook wel Alleenreizende Minderjarige Vreemdelingen (AMV´s) genoemd. Een aantal gemeenteleden bezocht de open dag en toen kwam de vraag: kunnen we hier als kerk iets betekenen, want deze jongeren zijn onze buren geworden!

Ds. Monique Maan van de Protestantse Wijkgemeente Arnhem-Noord vertelt: “Op een zondagmiddag is een groep minderjarige asielzoekers op bezoek geweest in de kerk. We hebben het gebouw bekeken en gesproken over wat er zoal gebeurt. Sommige jongeren hadden een christelijke achtergrond, dat leverde mooie gesprekken tussen hen onderling op.” Na afloop mochten de jongeren iets uitzoeken uit de spullen die op het balkon in de kerk ingezameld waren voor de jaarlijkse bazar. De een ging naar huis met een blender, een ander met een grote knuffelbeer. Ds. Maan: “De jongeren waren zo blij dat ze iets mochten uitzoeken. Stel je eens voor, je bent gevlucht, je bent je ouders kwijt of er is geen contact meer, en je komt met niets aan in een vreemd land. Dat je dan zo blij bent met een blender of een knuffelbeer, dat vond ik ontroerend.”

Een ander mooi contact waren de maaltijden die de jeugdraad heeft georganiseerd samen met de jongeren van de jeugdkerk (12-18 jaar) en de minderjarige asielzoekers. Per slot van rekening leeftijdgenoten. Ze gingen met elkaar de boodschappen doen, kookten samen in de keuken van de kerk en gingen dan samen aan tafel.

Wie voeren de activiteiten uit?
“Als predikant heb ik een start gemaakt”, vertelt ds. Maan, maar er waren ook al gemeenteleden die huiswerkbegeleiding zijn gaan doen. Later deed ook de diaconie mee, omdat er spullen nodig waren voor de jongens, zoals fietsen en kleding. En de jeugdkerk, omdat de jongeren van de jeugdkerk dezelfde leeftijd hebben.

Met wie werken jullie samen? Hoe leg je de eerste contacten met de mensen van het COA?
“Heel belangrijk was het eerste contact met de coördinator van het COA. Ik heb hem opgebeld en daarna hebben we elkaar ontmoet om de verwachtingen goed met elkaar door te spreken. We wilden vooral in ons enthousiasme niet over de jongens heen walsen met allerlei activiteiten. De jongens zijn kwetsbaar en hebben veel meegemaakt. Dat heeft de coördinator ons goed duidelijk gemaakt. “

Wat heb je ervoor nodig?
Je hebt wat tijd nodig, maar dat valt wel mee. “Ik heb in het begin twee keer met de coördinator overlegd”, zegt ds. Maan, “daarna hebben enthousiaste vrijwilligers veel gedaan”. Ook de kosten zijn te verwaarlozen.

Wanneer moet je beginnen met de voorbereidingen?
“Het begon met een telefoontje naar de coördinator. Omdat de jongens net nieuw waren in Nederland had hij wel behoefte aan groepsuitstapjes, vooral op de voor de jongens saaie zondagmiddag. Dus stelde ik voor om een bezoek te brengen aan de kerk. Ze zijn toen met de hele groep gekomen en de coördinator was er ook bij. Het bleek dat een deel van de jongens christen was, een ander deel moslim, of a-religieus. Dat wisten ze niet van elkaar. Zo konden we hen niet alleen de kerk laten zien, maar kwamen er goede gesprekken op gang. We hebben massaal kaarsjes aangestoken in het gedachtenishoekje.”

Hoe maak je de activiteit bekend bij de AZC bewoners en kinderen?
“Het bezoek aan de kerk hebben we achteraf in het kerkblad gepubliceerd, de kerkenraad was wel op de hoogte. Dat was ook op verzoek van de coördinator, dat er niet een grote groep gemeenteleden over de jongens ‘heen zou vallen’.”

Hoe betrek je de mensen uit de eigen kerk, zoals de kerkenraad?
“We hebben de kerkenraad goed geïnformeerd, en de gemeenteleden achteraf via publicatie in het kerkblad.”

Hebben jullie tips voor anderen die ook zo´n actie willen starten?
1) Denk niet te groot, ook een kleine activiteit kan veel betekenen voor de jongeren.

2) Ga niet zelf een plan bedenken maar overleg goed met de coördinator van het COA.

3) Koester niet de illusie dat er langdurige vriendschappen ontstaan. Maar op het moment en op zichzelf zijn de ontmoetingen al heel waardevol!

NB: Omwille van de privacy van de jongens hebben we geen foto’s van de activiteiten gemaakt.

Ds. Maan deelt graag praktische tips met u! Neem contact met haar op door een mailtje te sturen aan Karel Jungheim: j.jungheim@protestantsekerk.nl.