Jongeren inspireren en tot bloei laten komen

Zeventig procent van de bevolking in Rwanda is jonger dan dertig jaar. Wil het land vooruit komen, dan moeten ze opgeleid worden en werk vinden. “Als kerk bieden we onze jongeren allerlei mogelijkheden.” vertelt jongerenwerker Epimaque. “Zij kiezen wat ze willen doen, wij helpen hen ontwikkelen. Zo groeien ze stap voor stap. Als ze iets willen wat we nog niet aanbieden, bekijken we of we dat kunnen regelen.”

Voor wat hoort wat

Wie in aanmerking wil komen voor een training, moet meedoen met een gebedsgroep, evangelisatie of een diaconale activiteit. Jongerenwerker Epimaque vertelt: “We bieden jongeren ondersteuning, maar we leren hen ook anderen te helpen. We bidden met elkaar dat er iets verandert voor jongeren en ons land.” Zo wordt in Rwanda keihard gewerkt en Gods steun gezocht, zodat de genocide van 1994 zich nooit meer zal herhalen.

Vaktraining en stage

De jongeren krijgen een vaktraining en kunnen daarna stage lopen bij een van de bedrijfjes van de kerk: videoproductie, schoonheidssalon, ICT, rijschool, muziek, dansgroep of een restaurant. Wie genoeg geleerd heeft, kan zelf andere jongeren begeleiden. “Het doel is dat ze uiteindelijk los van de kerk een eigen bedrijfje opzetten of ergens in dienst komen.” Elke groep, elk bedrijf van de kerk moet een deel van de inkomsten afstaan voor de huur van het gebouw, voor de apparatuur en het opzetten van nieuwe activiteiten.

Zo heeft de kerk een studio en muziekinstrumenten gekocht, wat ook handig is voor hun evangelisatie campagnes. Dankzij de kerk verdient Philbert nu de kost als geluidstechnicus. “Ik heb een muziekgroep opgericht met twee vrienden. We geven nu concerten in kerken door het hele land. Inmiddels hebben we in bijna elke plaats wel een muzikant van onze kerk.” Rwandese musici van buiten de kerk kunnen de studio en de geluidstechniek huren. Dat levert weer inkomsten op, die de kerk kan investeren in andere jongeren.

Claude startte een restaurant

In de hoofdstad Kigali staat naast de universiteitscampus een goed lopend restaurant. Hier komen inmiddels driehonderd studenten per dag en worden ook bruiloften en feesten gevierd. Bedrijfsleider Claude werd ooit opgeleid door de kerk. Nu begeleidt hij in zijn restaurant negen net afgestudeerde studenten, die werkervaring op willen doen.

In een andere stad is een dans- en trommelgroep met ruim vijftig leden, die de kost verdienen met hun optredens. Een aantal van deze jongeren heeft op straat geleefd en was zelfs aan de drugs. Die tijd is nu voorbij. De dansgroep bindt hen samen en stelt hen in staat in hun eigen levensonderhoud te voorzien. Ze hebben inmiddels samen een stuk grond gekocht, waar ze bananen, tomaten, meloenen, bieten en pruimen verbouwen. Ze verkopen de oogst op de markt en investeren een deel van de opbrengst in instrumenten en kleding voor hun optredens. “Deze groep heeft mijn leven veranderd”, zegt Janviere. “Ik voelde me waardeloos, maar nu train ik dansers en werk ik samen met anderen aan onze toekomst.”

Zo zijn kleine zaadjes geplant en tot bloei gekomen en weet Rwanda de trauma’s uit het verleden van zich af te schudden. Steun dit werk van de Rwandese kerk!
www.kerkinactie.nl/kerkrwanda

Het trauma van de genocide in 1994 in Rwanda drukt nog steeds op overlevenden, daders, jong en oud. Veel daders zijn berecht. Sommigen zijn teruggekeerd naar hun dorp. Maar hoe kunnen buren en kerkleden elkaar ooit weer vertrouwen? Rwandese kerken trainen hun pastors in traumahulp en verzoeningswerk. Ook bieden kerken vaktrainingen aan jongeren. Zij zijn de hoopvolle toekomst van dit land in ontwikkeling.

Blijf op de hoogte van Kerk als plek van hoop, hulp en verzoening