Justo Mwale voorlopig dicht

Vanaf as vrijdag zijn er geen lessen meer op Justo Mwale vanwege het coronavirus. Uit voorzorg heeft de Zambiaanse regering namelijk besloten alle scholen en universiteiten voor onbepaalde tijd te sluiten. Een impressie van vandaag.

Denk aan uw liefde

Rond half tien zitten we als docenten bij elkaar. We herinneren God aan zijn liefde door de eeuwen heen (Psalm 25:6), we bidden voor mensen die besmet zijn met het virus, we vragen om bescherming wereldwijd en we danken dat God ons elke dag wegwijs wil maken (Psalm 25:4-5). Dan bevestigen we dat vrijdag voorlopig de laatste lesdag is, dat studenten uiterlijk zondag de campus moeten verlaten, dat bezoekers voorlopig niet welkom zijn, dat docenten de stad niet uit mogen zonder toestemming en dat we niet weten wanneer de lessen weer beginnen.

Zorg voor kwetsbaren

Even na half elf lopen we als docenten de tjokvolle kapel binnen. De studenten die anders in twee vakken dichtbij elkaar op een stoel zitten, zitten nu op anderhalve meter van elkaar. We zingen over Gods nabijheid, we bidden om zijn genade, we delen de besluiten mee, we herhalen de adviezen van de overheid en we roepen op tot zorg voor kwetsbaren. Studenten stellen vragen, we geven zo goed mogelijk antwoorden, een paar studenten bidden, ieder in zijn of haar moedertaal.

Ik ben met je

Op gepaste afstand van elkaar praten we buiten met een paar studenten. Sommigen gaan zaterdag naar huis. Anderen willen ook snel naar huis, maar moeten wachten tot ze geld toegestuurd krijgen. Weer anderen weten het nog niet. En twee studenten die in het najaar met elkaar hopen te trouwen maken samen een grapje: ‘nu kan het nog, straks zien we elkaar een tijd niet…’. Ook wij krijgen de vraag: ‘wat doen jullie? Jullie gaan toch niet weg?’ We weten het nog niet. Een ding is zeker: de impact is groot voor studenten en voor een land als Zambia: ‘het virus is gevaarlijk, onze gezondheidszorg en economie zijn zwak. Bid dat het virus hier niet massaal uitbreekt. En dat Jezus naar zijn belofte met ons is.’

In Zambia groeit de kerk en daarmee ook de vraag naar predikanten, die gemeenten kunnen leiden in soms arme en moeilijke omstandigheden. De theologische faculteit aan de Justo Mwale University in Lusaka biedt kwalitatief goed theologisch onderwijs. Er worden predikanten opgeleid, die een waardevolle bijdrage leveren aan kerk en samenleving. In de opleiding is veel aandacht voor onderwerpen, zoals hiv/aids, man-vrouw vraagstukken, mensenrechten, politiek, voedselveiligheid, klimaatverandering.

Blijf op de hoogte van Betrokken predikanten opleiden