Kerk in Actie is geen goed doel!

Hè, hoezo geen goed doel? Maar waarom geven we er dan geld aan? En toch zeggen wij het als Kerk in Actie-consulenten zo. We willen daarmee duidelijk maken dat Kerk in Actie namens en vanuit de protestantse kerken in het land werkt. Geven aan Kerk in Actie is geen nieuw doel erbij, maar het ondersteunen van de eigen organisatie die goede doelen steunt. Op een professionele en verantwoorde manier.

Lokaal en wereldwijd
Kerk in Actie niet zomaar een organisatie waar je geld aan geeft en ‘dat is het dan’. Kerk in Actie voert de opdracht van de kerk uit. In de kerkorde staat dat mooi beschreven: “De gemeente vervult haar diaconale roeping in de kerk en in de wereld door in de dienst van barmhartigheid en gerechtigheid te delen wat haar aan gaven geschonken is, te helpen waar geen helper is en te getuigen van de gerechtigheid van God waar onrecht geschiedt.” Dat is wat Kerk in Actie doet, in naam van de lokale gemeenten én in partnerschap met kerken wereldwijd.

Duizelingwekkend
Het is bijna duizelingwekkend als je erover nadenkt. Zoveel kerken, zoveel mensen die allemaal geloven in die Ene, de Eeuwige, onze Heer. Geloofsgemeenschappen die allemaal vindplaatsen van geloof, hoop en liefde willen zijn. Zo veel mensen, zoveel duizenden kilometers die ons scheiden. En toch zijn we ten diepste verbonden, spreken elkaars taal, verstaan elkaar, ook als we elkaar soms niet begrijpen. Het bijzondere aan Kerk in Actie is dat we niet iets geven, maar dat we delen. Geld is maar een onderdeel daarvan, als is het wel een belangrijke. Omdat we leven in een gebroken wereld is rijkdom oneerlijk verdeeld en als wij werkelijk willen delen, delen we ook onze rijkdom. Maar we delen ook kennis, geloof, hoop en liefde. Wij leren van andere kerken, wij krijgen voorbeelden aangereikt, we worden bevraagd en we vieren samen. Samen zijn we de leden van één lichaam die niet zonder elkaar kunnen.