Kerk in India helpt gezinnen uit situatie van blijvende armoede te komen

In het arme noordoosten van India ondersteunt het Priscilla centre de kerk in haar rol in de samenleving. Zo begeleidt Priscilla centre kerken bij het opzetten van trainingen waarin kwetsbare gezinnen leren hoe zij hun inkomen kunnen vergroten.

Priscilla centre is werkzaam in het arme noordoosten van India en wil de kerk bewust maken van en activeren in haar rol voor de samenleving. Priscilla centre doet dit onder andere door een serie bijbelstudies die op deze rol ingaat.

Verbeteren levensomstandigheden

Daaraan koppelt Priscilla centre het opzetten van inkomensgenererend activiteiten via zelfgevormde groepen in plattelandsdorpen. Deze activiteiten richt zich op het verbeteren van de levensomstandigheden in de plattelandsgebieden. Zo worden
dorpelingen getraind in het opzetten en houden van kippen, varkens en biologische landbouw, als duurzame manier om in hun levensonderhoud te voorzien. In 2021 volgden 502 mensen een cursus hoe je een biologisch landbouwbedrijfje kan runnen. De cursus resulteerde in het opzetten van drie zelfhulpgroepen met in totaal 59 families in de verschillende dorpen. Zij verdienen nu een inkomen met het verwerken en bewerken van agrarische producten. Zestien vrouwen kregen een training in het maken van jute en veertien vrouwen werden getraind in het bewerken van voedsel, het bakken van koekjes en het maken van pickles.

Inkomsten investeren

Mevrouw Jimika Basumatary uit Mazbat Udalguri leerde in een cursus over
duurzame landbouw nieuwe landbouwtechnieken aan en ging met die nieuwe technieken groenten en rijst verbouwen. Haar gezin kan
hiervan eten en wat ze over heeft verkoopt ze. Zo verdient ze niet alleen een inkomen, het gezin werd zich ook meer bewust van de voordelen van duurzame landbouw, waaronder een gezonde