Kleren maken de vrouw

Eens in de maand komen alle vrouwen van de kerk bij elkaar in precies dezelfde kleren: zwarte schoenen, een zwarte rok, witte blouse met grote kraag en een zwarte hoofddoek – oorbellen of een ketting zijn niet toegestaan.

Identiteit en waardigheid

Kleren en uniformen zijn in de Zambiaanse kerk erg belangrijk. Niet alleen voor de predikanten die bij speciale gelegenheden een toga aan hebben, ook voor de verschillende groepen in de kerk. Zo heeft ook de Womens Fellowship (de “vrouwenbond”) haar eigen tenue. Dat tenue is al jaren in het hele land hetzelfde. De vrouwen dragen het op hun bijeenkomsten, maar ook op  kerkelijke feestdagen en als het Avondmaal gevierd wordt. De vrouwen zijn erg trots op hun uniform, het verleent hen identiteit en waardigheid.

Ongemakkelijk

Als Amai Busa (oftewel vrouw van de dominee) hoor ik (Marike) automatisch bij de Womens Fellowship. Ik bezoek de maandelijkse bijeenkomst en denk mee over het programma. Al snel kreeg ik de vraag wanneer ik het uniform zou gaan dragen. Ik voelde me heel ongemakkelijk, het uniform is niet mooi (vind ik…) en allemaal precies hetzelfde aan hebben past niet echt bij mijn Nederlandse individualistische cultuur.

Gejuich

Maar goed, ik merkte dat het erg op prijs wordt gesteld als ik het zou doen. Een paar weken geleden ben ook ik dus samen met een paar andere vrouwen ‘gebloused’ tijdens een officiële ceremonie. Eerst moesten we beloven trouw te zijn in het dagelijks leven met God en de bijeenkomsten bij te wonen. Daarna werden we in een bijzaaltje in het uniform geholpen en onder groot gejuich de kerk weer binnen geleid.

Ik werd door veel mensen gefeliciteerd, niet alleen die dag maar ook de weken erna. We lachen nog vaak om mijn uniform maar ik vind het niet meer zo erg om het aan te trekken, ik hoor er nu echt bij!

PS van 20 Maart tot en met 17 April zijn we in Nederland. Er is overleg met KerkinActie en sommige van jullie hopen we te ontmoeten tijdens een presentatie!

In Zambia groeit de kerk en daarmee ook de vraag naar predikanten, die gemeenten kunnen leiden in soms arme en moeilijke omstandigheden. De theologische faculteit aan de Justo Mwale University in Lusaka biedt kwalitatief goed theologisch onderwijs. Er worden predikanten opgeleid, die een waardevolle bijdrage leveren aan kerk en samenleving. In de opleiding is veel aandacht voor onderwerpen, zoals hiv/aids, man-vrouw vraagstukken, mensenrechten, politiek, voedselveiligheid, klimaatverandering.

Blijf op de hoogte van Betrokken predikanten opleiden