Libanese kerken bieden hulp in Beiroet: “Het was helemaal niet moeilijk om vrijwilligers te vinden”

Tijdens zijn bezoek aan de getroffen kerken in het centrum van Beirut, raakt uitgezonden medewerker Wilbert van Saane in gesprek met de orthodoxe priester Antonios. Priester Antonios vertelt met een stralend gezicht hoe hij samen met vrijwilligers uit zijn kerk de zwaar beschadigde parochies in Beirut te hulp is gekomen.

Maak ook geld over voor steun aan de slachtoffers van de explosie

Alhoewel Priester Antonius en zijn gemeenteleden uit een regio ten noorden van Beiroet komen, zijn ze onmiddelijk gaan helpen met het opruimen van de schade die door de explosie is ontstaan. "We voelen ons hier thuis. We ervaren de vernieling in Beirut, alsof het bij onszelf is gebeurd."

Ze hebben al in verschillende kerken schoongemaakt. "We begonnen in de kerk van Sint Demetrius in Ashrafieh Pijl naar beneden , één van de zwaarst getroffen wijken. Deze kerk heeft dezelfde patroonheilige als onze kerk. We hebben daar op donderdag en vrijdag geholpen. We waren met 20 vrijwilligers uit onze kerk. Nu zijn we aan de slag in de kerk van Sint Joris. Ook nu zijn we weer met zo’n 20 personen."

Met een grote glimlach geeft Priester Antonius aan dat het helemaal niet moeilijk was om vrijwilligers te vinden. "We hadden een oproep onder onze gemeenteleden gedaan en iedereen wilde meehelpen."

Voor de Nederlandse kerken heeft priester Antonios een belangrijke boodschap: “Behoud het geloof. We hebben ontdekt dat het geloof het allerbelangrijkste is. En naastenliefde. Naastenliefde verbindt ons met elkaar. God is liefde. Als we bidden voor mensen in nood, dan bidden we eigenlijk voor het hele lichaam van Christus.”

Lees ook hoe Wilbert van Saande de afgelopen periode heeft beleefd. Een indrukwekkend ooggetuigenverslag.