Maak kennis met de familie van ds Celestin

Najaar 2019 zal de Rwandese predikant Celestin voor drie maanden in Amsterdam studeren. Hij zal wil dan graag kerken in Nederland bezoeken. Kerk in Actie medewerkster Sietske Renting brengt u de hartelijke groeten over van deze predikant, die zij mei 2019 bezocht in Rwanda.

Dominee Celestin is een heel hartelijke man. Hij spreekt verschillende talen, schakelt moeiteloos over van het Engels naar het Frans, en natuurlijk zijn eigen taal het ‘Kinya-Rwanda’. Op zaterdagavond was Sietske met nog twee andere Nederlanders te gast in zijn gezin. We mochten mee eten, en zijn vrouw had voor ons een heerlijke en typisch Rwandese maaltijd voorbereid. Ze begonnen met groene spinaziesoep. Daarna konden ze zelf opscheppen en kiezen tussen een aantal heerlijk volle pannen met gekookte rijst, gebakken aardappels, groene groente en stoofvlees. Natuurlijk ontbraken de flesjes fanta niet! Dat is het luxe drinken voor als er gasten zijn…

Na het eten bleken er nog meer mensen in huis te zijn, waaronder de moeder van Celestin die bij hen in huis woont, en twee van zijn kinderen. De oudste dochter, Promiss, studeert en komt het weekend nog thuis. Zijn jongste dochter Celestine zit nog op de basisschool. Beide dochters sprekend al vloeiend Engels en blinken uit op school. Het jongste meisje is pas 6. Het is een slimme familie. De vrouw van Celestin werkt voor de Verenigde Naties in de vluchtelingenkampen. Er zijn in Rwanda meerdere vluchtelingenkampen op de grensgebieden tussen Rwanda en Burundi (in het zuiden) en Congo (in het westen).

De universiteit waar dominee Celestin les geeft, heeft hem benoemd tot decaan van de faculteit Ontwikkelingsstudies. Hij vindt dit een eer, maar weet niet goed hoe hij dit kan combineren met zijn taak als voorzitter van de classis, het lesgeven in theologie en daarnaast zijn promotie onderzoek. Vanuit zijn cultuur kan hij dit eigenlijk niet weigeren. Hij heeft daardoor geen tijd om nieuwsbrieven te sturen, maar via dit verslag van Sietske krijgt u nu toch een beeld van dominee Celestin en zijn leven in Rwanda.