Na dood en verdriet weer nieuwe hoop voor Elisha

Elisha (25) is geboren en getogen in het dorp Nyarizee. Een typisch Noord-Ghanees dorp met lemen hutten rond ommuurde erven. Maar als je het erf van Elisha binnenstapt schrik je: er liggen drie graven. Een kleine van zijn oma en twee grote van zijn beide ouders, die twee jaar geleden kort na elkaar overleden zijn. De wereld van Elisha en zijn beide zussen stortte in. Ze konden hun school niet meer afmaken. Gelukkig kon de kerk hen met steun van Kerk in Actie een helpende hand bieden.

Geluk bij een ongeluk

Ellisha mag nog van geluk spreken dat hij met zijn beide zussen (19 en 26) in hun huis mag blijven wonen na het overlijden van hun ouders. Zijn familie heeft het toegestaan omdat Elisha net volwassen is. Anders hadden ooms het huis geërfd. Maar verder hoeft Elisha geen steun te verwachten van zijn familieleden, waarvan de meesten moslim zijn of een traditionele religie aanhangen. Elisha is daar verdrietig over: “Mijn vader heeft zijn familie altijd geholpen, maar nu hij niet meer leeft, helpen ze ons niet.”

Angst voor kwade geesten

Toch valt dat wel enigszins te begrijpen. Er heerst angst in het dorp en in de familie. Rond hun trouwen bekeerden zijn ouders zich beiden tot het christendom, maar andere familieleden deden dat niet. Moslims en christen leven goed samen in het Noord-Ghana, maar men kon het toch niet waarderen dat Elisha’s vader van de tradities afweek toen hij als dorpshoofd ingewijd werd. Hij deed het anders: hij werd door zijn dominee ingezegend. De rampspoed die de familie vervolgens over zich heen kreeg, maakt mensen bang voor de macht van kwade geesten.

Hoe woont en leeft Elisha?

Elisha’s huis bestaat uit een aantal ronde vertrekken die in een cirkel rond de binnenplaats zijn gebouwd. De keuken bevindt zich op de binnenplaats, waar ook de oogst te drogen wordt gelegd. Er lopen kippen en eenden rond. Er zijn slaapkamers, maar ook een voorraadkamer en een plek voor de dieren. De toilet bevindt zich los van het huis. Er is wel elektriciteit en zelfs een schotelantenne voor de televisie. Maar geen stromend water. Dat haalt zijn jongste zus altijd een eind lopen van huis uit een waterbedding. Ze hebben nog een stuk grond dat Elisha in de regentijd bewerkt. De oogst is vaak niet genoeg om het hele jaar van te eten. Daarom fokt Elisha ook varkens, zoals hij dat ooit van zijn vader geleerd heeft. Die komen goed van pas om te verkopen als er onvoldoende te eten is.

Elisha kan kleermaker worden

Gelukkig krijgen Elisha en zijn jongste zus via de kerk nu de kans om een vak te leren. Ze volgden eerst drie weken een algemene training van de kerk en mochten ze een vak kiezen. Elisha wil kleermaker worden en zijn zus leert weven. Elisha vertelt enthousiast: “Ik ga er iedere dag op de brommer naar toe vanuit mijn dorp. Ik slaap steeds thuis, omdat ik voor onze varkens moet zorgen. Ik loop nu stage bij een van de beste kleermakers van Tamale. Hij staat vooral bekend om zijn mooie maatpakken. Dat wil ik graag leren en ook bruidskleding maken. Het is mijn droom om een winkel in mijn eigen dorp te starten. Als ik genoeg verdien kan mijn jongste zus nog wat verder leren. En uiteindelijk wil ik zelf ook mensen opleiden.”

Meer kansarme jongeren leren een vak

In Ghana is 15 procent van de jongeren werkloos. Vooral voor kansarme jongeren in het achtergestelde noorden is het lastig om werk te vinden. De Presbyteriaanse kerk biedt met steun van Kerk in Actie veertig kansarme jongeren de gelegenheid om een praktisch vak te leren, zoals naaien, weven, timmeren, landbouw, kapper. Dank u wel voor uw steun aan jongeren zoals Elisha!

Kerk in Actie directeur Jurjen de Groot bezocht Elisha:

Meer dan de helft van de Ghanese bevolking is jonger dan 25 jaar. Omdat er onvoldoende officiële banen zijn, zijn veel jongeren werkloos. Door hoge inflatie is het leven duur. Gebrek aan werk en toekomst kan de stabiliteit in Ghana bedreigen. Kerken in Noord-Ghana laten jongeren samen hun problemen aanpakken.

Blijf op de hoogte van Jongeren werken aan hun toekomst