Niet wachten op hulp, maar zelf in actie komen

In de arme Zuid-Afrikaanse provincie KwaZulu Natal voelen bewoners uit afgelegen dorpen zich ongezien en ongehoord. Dat frustreert en maakt passief. De Zuid-Afrikaanse organisatie ACAT weet daar verandering in te brengen. In 2022 wisten ze 400 nieuwe families te inspireren met Bijbelse verhalen en in actie te komen. Bedankt voor je steun via Kerk in Actie.

Banothile komt in actie

Zo volgde Banothile een cursus basisvaardigheden bij ACAT. Daarin werd ze uitgedaagd om haar eigen talenten te ontdekken. Ze besefte dat ze thuis nog een oude machine had staan, waarmee ze cementstenen kon maken. Ze vroeg haar zoon om een startkapitaal voor materiaal. Daarmee kon ze 500 stenen maken, die ze voor 14,5 Rand per stuk verkocht op de markt. Er bleek veel vraag naar. Nu wil ze lid worden van een spaargroep, zodat ze een tweede machine kan aanschaffen om haar productie te verhogen.

“Ik zat maar te wachten tot de overheid me zou helpen, maar ik zie nu dat ik zelf ook iets kan doen.”

Virginia

Virginia ontdekte wat zelf kon doen

Virginia besefte ineens: "Als je zoals ik in het dorp achterblijft, kun je een moestuin beginnen. Maar ik heb daar geen verstand van, dus ik ben dankbaar dat ACAT mij wilde leren hoe dat moet. Ik ging in 2020 bij zo’n groep. Een jaar later verbouwde ik mijn eigen aardappelen. Ik had een oogst van 900 kilo, die ik in zakken van 10 kilo voor 45 Rand verkocht. Ik zat maar te wachten tot de overheid me zou helpen, maar ik zie nu dat ik zelf ook iets kan doen. Samen met anderen ben ik nu gaan sparen, zodat ik mijn gemeenschap van aardappelen kan voorzien. En daarna wil ik me nog verder ontwikkelen.”

Trots op zijn oogst en zijn kinderen

Ook Phillip startte met een cursus basisvaardigheden bij ACAT. Hij ziet ook het effect ervan op zijn kinderen. Vooral zijn dochter Akhona helpt hem graag in de moestuin. Samen met haar vader ging ze groenten verbouwen. Ze werden beloond met een goede oogst van spinazie, kool en wortelen. Ook zijn zoontje Asiwakhe vindt het leuk om mee te werken. “Onze buren kopen wat we over hebben” vertelt vader Phillip trots. “Akhona is nu 16 jaar en gaat volgend jaar naar de examenklas. Ze is erg slim en vooral goed in exacte vakken. Ze wil graag dokter worden. Asikwhe is nu 8 jaar. Hij zegt nu dat hij later graag voor geiten en koeien wil zorgen.”

Wat is er in 2022 bereikt?

Het is fijn om met stevige organisaties samen te werken, zoals ACAT in Zuid-Afrika. Deze Zuid-Afrikaanse organisatie heeft inmiddels 43 jaar ervaring en werkt in 7 verschillende regio’s in KwaZulu Natal. In 2022 kon ACAT met jouw bijdrage aan Kerk in Actie het volgende bereiken:

• 80 nieuwe groepen van 5 families vormen
  • Deze 400 families volgden de cursus Basisvaardigheden, waarbij de Bijbel hen inspireert
  • Dit inspireerde hen om 347 nieuwe moestuinen te starten
  • 302 schoolgaande jongeren hebben een moestuin opgezet
  • 2.238 mensen volgden 1 dag een workshop over voedsel
  • 2.799 mensen volgden 1 dag een workshop bedrijfsmatig werken
  • 1.830 mensen kregen een huisbezoek om hen te bemoedigen
  • 1.793 mensen spraken met elkaar over oorzaken van armoede
  • 1.128 mensen werden geholpen een goed CV op te stellen
  • 1.438 mensen volgden een workshop bescherming van kinderrechten
  • Minstens 28 nieuwe bijbelstudiekringen zijn van start gegaan
  • Minstens 79 mensen zorgen voor zieke familieleden
  • Groepsleden zorgen voor 56 gezinnen waar een jongere gezinshoofd is
  • Groepsleden zorgen voor 74 mensen die niet tot hun familie of groep behoren

Bedankt voor je steun waardoor arme families in KwaZuluNatal hun zelfvertrouwen opbouwen.

Veel inwoners van KwaZulu-Natal verwachten niet meer dat hun leven ooit nog zal veranderen, omdat ze al generaties lang in armoede leven. Dat maakt hen passief en zonder hoop. Het is een grote uitdaging om die mentaliteit te doorbreken. Het lukt de Zuid-Afrikaanse organisatie ACAT om vooral arme boerenfamilies weer hoop te bieden en in beweging te krijgen. De Bijbel inspireert hen en betere landbouwmethoden verhogen hun voedselopbrengst.

Blijf op de hoogte van Bijbel brengt arme boeren in actie