Online Lesgeven

Op 11 mei zijn we begonnen met online lesgeven. Want universiteiten en scholen in Zambia mogen nog niet fysiek open. En niks doen vond Justo Mwale University geen optie.

Dit is Taonga - de ICT man op JMU

Compliment

Vooral op de IT afdeling van JMU is hard gewerkt om online lesgeven mogelijk te maken. Het resultaat ziet er goed uit: een mooie online leeromgeving met tal van mogelijkheden, zoals uploaden van leermaterialen, chatten met studenten en posten van thuisopdrachten (sorry voor alle Engelse woorden). Voor ons is het fijn om lessen voor te bereiden en contact te hebben met studenten. Natuurlijk missen we de interactie in de klas, de geanimeerde groepsdiscussies, de gesprekjes in de wandelgangen en het samen zingen. Maar we zijn blij met de mogelijkheid van online lesgeven.

Uitdaging

Belangrijke vraag is natuurlijk hoe de studenten het vinden. Een rondgang onder de eerstejaars leverde het volgende op: ‘Online helpt ons verder in de tijd van covid-19. Het is goed te wennen aan nieuwe technologie. Je kunt snel leren, deels op je eigen tijd. We doen tenminste iets’. Maar ‘het netwerk is niet betrouwbaar. Ik heb alleen middenin de nacht goed internet. Steeds online zijn kost veel mobiele data en is erg duur. Ik woon in aan afgelegen dorp waar vaker geen stroom is dan wel, de batterij van mijn telefoon is dus steeds leeg. Ook vaak als ik les heb’.

Gemis

Anderen vertellen: ‘het is lastig alles van een schermpje te lezen (veel studenten gebruiken hun telefoon als een laptop). Uitleg online is soms moeilijk te volgen, ook al spreken sommige docenten een deel van de les in (wel handig met Hebreeuws!). Ik kan maar twee vakken volgen (van de vijf). Ik ben bang wat er gaat gebeuren met de andere drie vakken als we weer terug zijn. Mijn telefoon is gecrasht. Ik houd ervan om mee te doen in de klas, maar nu moeten we vooral veel lezen. Het is niet zo praktisch als in de klas, dat is erg jammer.’

Kwijt

Om zoveel mogelijk studenten mee te laten doen gebruiken we naast de online leeromgeving ook WhatsApp. Dat is goedkoper en handiger. Maar ook voor WhatsApp zijn mobiele data nodig. Alle studenten worstelen met toegang tot internet. Niemand heeft WiFi. Dus alle internet gaat via kopen van mobiele data. Geld daarvoor is een probleem. Helaas zijn er ook studenten ‘kwijt’. Ze zijn niet aanwezig op het platform, doen niet mee aan de groeps-chat op WhatsApp en leveren hun opdrachten niet in. Van één van hen weet ik dat hij in een heel afgelegen regio woont. Hoe moet dat straks verder?

Danken en geven

Veel mensen in Nederland vragen ons: kunnen wij wat voor Zambia doen? Jazeker! Dank voor bescherming en gezondheid. Tot nu toe is niemand van de docenten en studenten ziek. Dank ook voor alle technische mogelijkheden. Je kunt ook geven. Kerk in Actie steunt online lesgeven op JMU zodat studenten hun studie kunnen blijven doen en straks in gemeenten aan het werk kunnen. Normaal gebruiken we onze blog niet om geld te vragen. Maar deze keer maken we een uitzondering. Je kunt een bijdrage overmaken naar NL 89 ABNA 0457 457 457 van Kerk in Actie onder vermelding van ‘Corona Zambia’. Namens JMU hartelijk dank.

In Zambia groeit de kerk en daarmee ook de vraag naar predikanten, die gemeenten kunnen leiden in soms arme en moeilijke omstandigheden. De theologische faculteit aan de Justo Mwale University in Lusaka biedt kwalitatief goed theologisch onderwijs. Er worden predikanten opgeleid, die een waardevolle bijdrage leveren aan kerk en samenleving. In de opleiding is veel aandacht voor onderwerpen, zoals hiv/aids, man-vrouw vraagstukken, mensenrechten, politiek, voedselveiligheid, klimaatverandering.

Blijf op de hoogte van Betrokken predikanten opleiden