Ontmoet najaar 2019 Rwandese predikant

Najaar 2019 zal de Rwandese predikant Celestin Nederland bezoeken als hij voor zijn studie weer drie maanden in Amsterdam verblijft. Hij wil dan graag kennismaken met gemeenten, die het werk van zijn kerk in Rwanda (de EPR) steunen. Hij schreef een brief waarin hij zichzelf introduceert. Via consultenten Evelien Vrolijk en Gerdine Klein kunt u hem uitnodigen in uw kerk.

Beste broeders en zusters in Nederland,

Ik ben ds Célestin Nsengimana. Ik ben geboren in 1971 in Kayenzi in het Kamonyi-district, in het westelijke deel van Rwanda. Ik ben getrouwd en heb 3 kinderen.

Vóór mijn studie theologie was ik eerst een leraar op een basisschool en een middelbare school. Ik studeerde theologie aan de Faculteit Theologie in Butare (FTPB). Eerst volgde ik een korte theologische opleiding: een speciaal programma van twee jaar (1997-1999), dat kort na de genocide werd georganiseerd. Ik werkte een aantal jaren als gemeentepredikant. Daarna kon ik mijn studie voortzetten en mijn bachelor in de theologie in 2005 ontvangen. In 2013 behaalde ik mijn Master in vredesstudies en conflicttransformatie aan de universiteit van Rwanda.

In Rwanda heb ik veel verantwoordelijkheden. Naast mijn verplichtingen als gemeentepredikant was ik gedurende verschillende jaren lid van diverse landelijke commissies, zoals pastorale, educatieve, medische en kerkgroei. Op dit moment ben ik docent aan de theologische faculteit, onderdeel van het protestantse instituut (PIASS) in Butare. Tegelijkertijd heb ik verschillende verantwoordelijkheden als dominee van de Presbyteriaanse kerk in Rwanda.

Ik woon in Gitarama, waar ik voorzitter van de Presbyterie [= classis] van Gitarama ben. Dit betekent dat ik toezicht houd op het functioneren van de gemeenten, een soort manager. Op landelijk niveau ben ik voorzitter van het uitvoerend comité van de Presbyteriaanse kerk in Rwanda. Naast mijn werk in de kerk ben ik als vrijwilliger actief voor het Eenheids- en Verzoeningscomité in het district Karongi.

Sinds 2017 woon ik jaarlijks drie maanden in Amsterdam (NL) in verband met mijn promotieonderzoek (PhD) aan de Protestantse Theologische Universiteit (PThU).

In Christus verbonden, Ds Celestin Nsengimana