Op reis naar Ethiopie

Donderdag 13 februari 2020 is het zover. Een groep van 11 mensen uit verschillende kerkelijke gemeenten uit het hele land, van Schijf tot Joure, reist af naar Ethiopie. Zij zullen een reis gaan maken langs verschillende programma's die Kerk in Actie ondersteunt.

De groep heeft elkaar al leren kennen via de verschillende voorbereidingsdagen die we gehouden hebben. Onderwerpen als de te bezoeken partnerorganisaties en het land, interculturele ommunicatie en veiligheid zijn hier uitgebreid besproken.  De reis zal ons brengen naar de hoofdstad Addis Ababa op 2400 meter hoogte. Na een verblijf van een paar dagen in de buurt van de hoofstad zullen we ons verder gaan verplaatsen met landrovers.  Nieuwsgierig wat wij allemaal zullen gaan zien?  Volg ons dan via deze blog.

Door de klimaatverandering worden bepaalde delen van Ethiopië steeds vaker getroffen door langdurige droogte en heftige regenval. Vee sterft en oogsten mislukken. Veel mensen raken daardoor afhankelijk van voedselhulp. De Ethiopische kerk en hulporganisatie willen dat patroon doorbreken: ze leren Ethiopiërs zich aanpassen aan de nieuwe situatie. Ze leren vruchtbare grond vast te houden, grond te irrigeren, nieuwe gewassen verbouwen die bestand zijn tegen droogte. Ze gebruik een weeralarm die aangeeft wanneer je het beste kunt planten en oogsten. Maar ook helpt de kerk mensen met andere bronnen van inkomsten, zodat ze minder kwetsbaar zijn als de oogst tegenvalt.

Blijf op de hoogte van Noodhulp en rampenpreventie