‘Op verhaal komen’ in Tholen

Gemeenteleden van de Ichthuskerk in Tholen zijn enthousiast aan de slag met de voorbeeldbijbelstudies van de methode Op verhaal komen. Door het contextueel bijbellezen leren deelnemers elkaar én de bijbelgedeelten beter kennen.

Zo is de Ichthuskerk Tholen aan de slag met de voorbeeldbijbelstudies.

Otto van Tuijl:¨Afgelopen seizoen was contextueel bijbellezen een onderdeel van ons V&T programma. Een vaste kern van ongeveer 15 personen kwam regelmatig bij elkaar.

We gebruiken materiaal van de website van Op verhaal komen. Na de eerste bijeenkomst werd gevraagd om meer achtergrondinformatie over het betreffende bijbelboek waar het te bespreken gedeelte in stond. Daar is in de volgende bijeenkomsten door mij voor gezorgd. In grote lijnen wordt de voorgestelde volgorde aangehouden en de gespreksleider zorgt ervoor dat iedereen aan het woord komt. Daarnaast zoeken we soms informatie over de benadering van de tekst vanuit andere landen/culturen.

De laatste bijeenkomst bespraken we Johannes 12:20-33. Twee punten kwamen naar voren:

1. Jezus schonk nauwelijks tot geen aandacht aan de Grieken die speciaal naar Hem toe gekomen waren. Worden wij soms ook niet gehoord en blijven we letterlijk met lege handen staan?
2. Het haten van je eigen leven, wie doet dat nu? Hoe kun je je naaste liefhebben en je eigen leven haten? Haten kan ook minder liefhebben betekenen. Je kunt jezelf ook te veel liefhebben, dan is er geen ruimte meer voor de ander.

Door dit verhaal raakte we in in gesprek over ons eigen leven en leerden we zowel de bijbelverhalen als elkaar beter kennen. Volgend seizoen gaan we met veel interesse verder!¨