Organiseer een Midden-Oosterse lunch na de kerkdienst

Organiseer een lunch of maaltijd na de kerkdienst om de projecten die onder de samenwerking ‘Classis Utrecht voor het Midden-Oosten’ vallen onder de aandacht te brengen en er geld voor op te halen. Het leuke van een maaltijd is dat mensen op een gezellige, laagdrempelige manier kennis maken met het Midden-Oosten.

Afhankelijk van je kerkgebouw kun je een walking diner organiseren of aan tafel gaan met zijn allen. Als het weer het toelaat, kan het zelfs buiten. Je kunt ook kiezen om het op een gemeente-activiteit zoals een gemeentedag of startdag te doen.

Wat heb je nodig?

• Mensen die recepten maken. De recepten vind je hieronder.
  • Promotiemateriaal voor de nieuwsbrief, afkondiging in de dienst.
  • Een goede ruimte om na de dienst samen te komen.
  • Borden, bestek, servetten en aankleding, glazen.
  • Bedenk wat er rond de maaltijd kan: bijvoorbeeld muziek uit het Midden-Oosten (voor tips neem contact op met je consulent)
  • Nodig een spreker uit rond het Midden-Oosten die ervaringen deelt. Dat kan iemand van Kerk in Actie zijn, maar ook iemand uit je dorp of stad die uit het Midden-Oosten komt (voor tips neem contact op met je consulent)

Welke recepten kun je gebruiken?

Wat moet je regelen?

• Bepaal wie de activiteit organiseert: de publiciteit, de aankleding van de locatie en het coördineren van de kokers.
  • Voor het koken kun je vragen of gemeenteleden koken, je kunt ook jongeren vragen die een gang van de maaltijd voor hun rekening nemen.
  • Bedenk wat er rond de maaltijd gebeurt. Vraag de predikant om een korte opening. Laat iemand een mooi verhaal vertellen, muziek maken of zing met elkaar. Presenteer het Kerk in Actie-project waarvoor je deze maaltijd organiseert.
  • Publiciteit: kondig het diner minimaal zes weken van tevoren aan via mediakanalen van je gemeente. Je kunt mensen ook persoonlijk uitnodigen.
  • De maaltijd zelf: maak op een leuke manier de opbrengst bekend.

Hoe maak je deze actie fondsenwervend?

• Mensen betalen voor het diner. Op basis van de kosten die je maakt bepaal je een prijs waarmee je per deelnemer een mooi bedrag voor het project overhoudt.
  • Je kunt een vaste bijdrage vragen (bijvoorbeeld 15 euro), maar ook op de avond zelf machtigingskaarten uitdelen en mensen een vrij bedrag laten invullen (met een minimum-richtlijn). Dit levert vaak een mooi extra bedrag op.
  • Vraag de lokale middenstand om je actie te sponsoren door bijvoorbeeld korting op producten te geven. Misschien wil de diaconie de opbrengst verdubbelen?
  • Maak de groep eters niet te klein. Hoe meer mensen mee-eten, hoe lager de kosten per persoon.
  • Houd rekening met gezinnen. Reken voor hen een vaste prijs per gezin of laat kinderen gratis of voor half-geld eten.

Promotie maken voor je maaltijd

Kerkbladbericht

Schuif aan bij een Midden-Oosterse maaltijd voor het goede doel

Op [datum] om [tijd] organiseren wij een Midden-Oosterse maaltijd voor het goede doel. Met deze maaltijd willen we geld inzamelen voor [naam project]. Met dit project [1 zin over het doel van het project]. Tijdens deze maaltijd proeft u van al het lekkers dat de Midden-Oosterse keuken te bieden heeft. Daarnaast ontmoet u gemeenteleden die u door corona misschien al een lange tijd minder heeft gezien. We hopen van harte te zien aan tafel om een fijne maaltijd te beleven voor het goede doel. U kunt zich aanmelden via [ e-mailadres] tot [datum]. De kosten zijn [euro] maar meer is natuurlijk altijd welkom!

Afkondiging beamer

Op [datum] om [tijd] organiseren we een Midden-Oosterse maaltijd om geld op te halen voor en als gemeente gezellig samen te komen.  We hopen van harte u daar te ontmoeten. Aanmelden kan via [e-mailadres]. De kosten zijn [euro] maar meer is altijd welkom!