Rima (28) : ´Hoe ik Jezus steeds beter leerde kennen´

Rima Fadel is 28 en woont in het noorden van Libanon. Een paar jaar geleden overleed haar goede vriend Joe. Ze was boos op God en ging niet meer naar de kerk. Ze kon niet begrijpen waarom Joe op zo´n jonge leeftijd moest sterven. Toen werd ze zelf ziek.

“Mijn naam is Rima Fadel en ik ben 28 jaar. Ik kom uit Tannourine, een groot dorp in het noorden van Libanon. Het is daar prachtig - er is veel natuur en het is er vredig. Ik ben lid van een jeugdbeweging en de voorzitter daarvan vertelde me over Taizé en dat we mensen konden ontmoeten van over de hele wereld. Ik vind het fantastisch om samen met andere mensen te bidden. Van jongs af aan ga ik al naar de kerk. Ik hou van Jezus en ben Hem steeds beter gaan leren kennen. Ik weet hoeveel Hij van me houdt.

Tekst over genezing
Een paar jaar geleden overleed mijn goede vriend Joe. Ik was boos op God en ging niet meer naar de kerk. Ik had zoveel vragen en kreeg geen enkel antwoord. Een jaar geleden werd ik zelf ziek. Onderzoek wees uit dat ik mesothelioom had – een tumor in mijn buik die de organen aantast. Het is een vrij zeldzame kankersoort. Toen ik hoorde dat ik deze ziekte had, was ik niet bang. Ik bad om geduld en om kracht. Het onderzoek duurde tien maanden en toen pas gingen ze uiteindelijk opereren. Voor de operatie opende ik mijn Bijbel en las bij toeval een tekst over genezing. Toen wist ik dat het allemaal goed zou komen. De operatie zou acht uur duren, maar na drie uur werd ik wakker. Ik vroeg wat er aan de hand was en de arts zei dat ze geen tumor konden vinden, alleen cystes. Iedereen was verrast. Diep van binnen heb ik altijd berusting gevoeld. Mijn vriend die is overleden zou hebben gezegd dat ik sterk moest zijn. Na deze gebeurtenis ben ik lid geworden van de jeugdbeweging en een koor. En nu ben ik hier bij deze Taizé-ontmoeting. Ik wil me graag aansluiten bij meer bewegingen, omdat ik graag de aanwezigheid van Jezus wil voelen in mijn leven.

Problemen aanpakken met geloof
Ik ben heel dankbaar dat ik mijn vriend heb mogen kennen in mijn leven. Hij was heel wijs en ik heb zoveel van hem geleerd. Hij vertelde mij altijd dat je problemen aan moet pakken met geloof. Ik heb ook nu nog geen idee waarom hij moest sterven op 22-jarige leeftijd. Maar ik ben nu op een punt beland dat ik ook niet meer alle antwoorden hoef te hebben. Niemand heeft alle antwoorden. Alleen God weet hoe het werkelijk zit. En als ik het antwoord niet weet, dan kies ik er voor Hem maar te vertrouwen en het aan Hem over te laten.

Mijn vrienden en ik hebben ook veel geleerd van het overlijden van Joe – zonder deze gebeurtenis zouden we wellicht niet al deze lessen hebben geleerd. Ik denk vaak aan Jezus en ik hou van Hem en zou Hem zo graag willen vasthouden en knuffelen, omdat ik Hem zo dankbaar ben. Mijn vriend mag nu elke dag bij Hem zijn en dat maakt me enorm dankbaar.”

Dit verhaal is opgetekend door Debbie Mathijsen, een van de mededeelnemers aan de Taizé-reis.

Blijf op de hoogte van Eigen bedrijfje biedt jongeren in Libanon inkomen én hoop