To a new normal

Dat is de leus in Zambia over corona. En dat neemt men ter harte. Het leven gaat zijn gewone gang weer. Taxi busjes puilen uit en markten zijn druk en overvol.

Richtlijnen

Het ministerie van gezondheid benadrukt wel dat het een new normal is. Dus mondkapjes in winkels zijn verplicht en bij elke winkel is een kraan waar je handen kan wassen. Als ik de supermarkt inloop wordt er sanitizer in mijn hand gespoten en in een grote bouwmarkt wordt mijn temperatuur gemeten. Social disctancing is echter een ander verhaal.

Handen geven

In Zambia geef je vaak een hand als je iemand tegenkomt of als je bij een collega binnenloopt, ook al heb je hem of haar al eerder gezien die dag. Het getuigt van respect. Nu doet niemand dat meer. Kom je iemand tegen dan geef je een elleboog of  een vuist.

Weinig besmettingen

Testen op corona hoort bij de standaard procedure in een kliniek, zo vertelde een verpleegster. Maar er is zelden iemand positief. Dus voor zover wij begrijpen (en de werkelijkheid zal wel nooit helemaal helder worden) valt het erg mee met corona in Zambia. We horen van niemand verhalen over veel zieke mensen of onverklaarbaar veel sterfgevallen. Het Ministerie van Gezondheid geeft elke dag een overzicht en gemiddeld komen er 50 besmettingen bij en wordt eenzelfde aantal ook weer beter verklaard. Het land is 16x groter dan Nederland en er wonen ongeveer net zoveel mensen als in Nederland. Er zijn verschillende theorieën hoe het komt dat er weinig besmettingen zijn. Maar het is ook een wonder.

Groeiende kloof

Ondertussen zijn de problemen die er al waren verergerd: inflatie, kinderen die maanden onderwijs missen (vooral meisjes), meer tienerhuwelijken en winkels die moesten sluiten. Het toerisme is ingestort, een belangrijke inkomstenbron in bepaalde gebieden in Zambia. Veel arme mensen zijn door hun reserves heen en de kloof tussen arm en rijk groeit.

We voelen ons veilig. We proberen zorgvuldig te zijn, mijden grote groepen en gaan op een rustig tijdstip naar de winkel. Maar ook voor ons is het vooral "a New Normal".

P4960068.jpgSommige studenten hebben een mondkapje op in de klas

P4960079.jpg

Dit zijn de eerste jaars, de meeste studenten dragen, zeker buiten, geen mondkapje.

In Zambia groeit de kerk en daarmee ook de vraag naar predikanten, die gemeenten kunnen leiden in soms arme en moeilijke omstandigheden. De theologische faculteit aan de Justo Mwale University in Lusaka biedt kwalitatief goed theologisch onderwijs. Er worden predikanten opgeleid, die een waardevolle bijdrage leveren aan kerk en samenleving. In de opleiding is veel aandacht voor onderwerpen, zoals hiv/aids, man-vrouw vraagstukken, mensenrechten, politiek, voedselveiligheid, klimaatverandering.

Blijf op de hoogte van Betrokken predikanten opleiden