Training van zondagsschoolleiders in Rwanda

Ria van Hulsteijn en Janny Oorebeek zijn twee weken in Rwanda om Association Mwana Ukundwa en de Presbyteriaanse Kerk te helpen met het verbeteren van het zondagsschoolwerk. Zeker bij Mwana Ukundwa is veel vooruitgang te zien, niet in de laatste plaats door de inspanningen van de oprichtster Rose Gakwandi die visie heeft. Mwana Ukundwa werkt nauw samen met veel verschillende kerken in de vier regio's: Huye in het zuiden, Kigali in het centrum, Karongi in het westen en Kayonza in het oosten.

Janny Oorebeek schrijft:

Zondagsschoolwerk meer aanzien geven
Op maandag geven we les in Huye aan twintig nieuwe zondagsschoolleiders, die nog nooit een training hebben gevolgd en aan twintig “facilitators” uit dezelfde gemeenten. De “facilitators” zijn mensen die gekozen zijn om het zondagsschoolwerk in de gemeente te organiseren. Deze mensen voelen zich nu gezien in hun werk voor de zondagsschool. Ze zijn er duidelijk trots op. Daardoor is het werk ook met sprongen vooruit gegaan.

Zelf aan de slag i.p.v. alles voorkauwen
Wij leren hen wat de taak van de zondagsschoolleiding is gezien vanuit de Bijbel: ze leren een Bijbelverhaal vertellen met een introductie en een boodschap die ze aan het verhaal kunnen meegeven. Ze leren omgaan met de kinderen en met de collega’s. Maar ook hoe je alles goed kunt organiseren door een rooster te maken, namen en aantallen kinderen te noteren. We zetten hen in groepjes aan het werk. En dat is voor Rwandezen niet vanzelfsprekend. In Rwanda zijn ze gewend alleen te luisteren en wordt alles voorgekauwd.

Kinderbijbels in de Rwandese taal
Op dinsdagmorgen gaan we naar het Rwandese Bijbelgenootschap waar de eerste honderd exemplaren van de Kijkbijbel in het Kinyarwanda zijn gearriveerd vanuit Nederland. Het is de tweede druk van deze Bijbel die gerealiseerd is door giften van diverse donateurs, waar we heel dankbaar voor zijn. Deze exemplaren zijn per luchtvracht gekomen om te gebruiken bij ons werk deze twee weken en de rest komt per schip. Ds. Thérèse (schoonzus van Rose) is de secretaris-generaal van het Bijbelgenootschap. Zij is heel blij dat er weer een kinderbijbel in het Kinyarwanda beschikbaar is. Ook de kerken waar we mee samenwerken zijn hier dankbaar voor.

Iedereen doet goed mee
Op woensdag en vrijdag zijn de volgende lesdagen in Kigali en Kayonza. Overal zijn nieuwe leiders met hun “facilitators” uitgenodigd, die goed meedoen ook in de groepsgesprekken. Zelfs moeders met kleine kinderen zijn aanwezig en proberen zo goed mogelijk mee te werken. Blijdschap en dankbaarheid overheersen.

Het trauma van de genocide in 1994 in Rwanda drukt nog steeds op overlevenden, daders, jong en oud. Veel daders zijn berecht. Sommigen zijn teruggekeerd naar hun dorp. Maar hoe kunnen buren en kerkleden elkaar ooit weer vertrouwen? Rwandese kerken trainen hun pastors in traumahulp en verzoeningswerk. Ook bieden kerken vaktrainingen aan jongeren. Zij zijn de hoopvolle toekomst van dit land in ontwikkeling.

Blijf op de hoogte van Kerk als plek van hoop, hulp en verzoening