Vakantie?!

Na zeven weken vakantie zijn de studenten weer terug op Justo Mwale voor een nieuw studiejaar. Bij vakantie denk ik aan uitrusten en relaxen. Maar het was vaak anders voor de studenten…

Intensief

Phillimon (vierdejaars): pff, ik ben blij dat ik weer terug ben op Justo Mwale, het was ontzettend druk in mijn thuisgemeente. De predikant had zijn jaarlijkse verlofperiode, als bijna afgestudeerd predikant mocht ik de honneurs waarnemen. Het is een grote gemeente, ik moest veel preken en had elke week wel begrafenis. Hier op Justo Mwale kom ik weer tot rust.

Langiwe (derdejaars): ik ben eerst bij mijn ouders geweest, het was fijn hen te ontmoeten. Daarna ben ik doorgereisd naar het Noorden waar mijn broer woont. Hij heeft vorig jaar zijn vrouw verloren en zorgt nu alleen voor drie jonge kinderen. Als jongere zus spring ik dan bij.

Jotex (vierdejaars): het was heel intensief. Mijn oudere broer lag in het ziekenhuis en is net voor ik weer terug ging naar Lusaka overleden. Hij was nog maar 41 jaar. De verantwoordelijkheid voor zijn vrouw en kinderen ligt nu bij mij. Het was moeilijk om afscheid te nemen, ik vind het lastig me nu weer op mijn studie te richten.

Zomaar een paar voorbeelden van wat studenten meemaken tijdens hun ‘vakantie.’ Gelukkig heeft niet iedereen het zo zwaar gehad, maar bijna iedereen moest aan de slag, bijvoorbeeld op het land, december is de maand om de maïs in te zaaien voordat de regens beginnen.

Nieuwe energie

En wij…? We hebben al onze kinderen op bezoek gehad en genoten van de mooie natuur in Zambia! We hadden tijd om te lezen en nieuwe lessen voor te bereiden. Met nieuwe energie konden we bekende en nieuwe studenten begroeten,  luisteren naar hun verhalen en starten met de lessen. Allemaal Gods zegen voor 2019 gewenst!

Zonsondergang Lower Zambezi

In Zambia groeit de kerk en daarmee ook de vraag naar predikanten, die gemeenten kunnen leiden in soms arme en moeilijke omstandigheden. De theologische faculteit aan de Justo Mwale University in Lusaka biedt kwalitatief goed theologisch onderwijs. Er worden predikanten opgeleid, die een waardevolle bijdrage leveren aan kerk en samenleving. In de opleiding is veel aandacht voor onderwerpen, zoals hiv/aids, man-vrouw vraagstukken, mensenrechten, politiek, voedselveiligheid, klimaatverandering.

Blijf op de hoogte van Betrokken predikanten opleiden