Verstoten door familie vanwege hiv-infectie

Angelique woont met haar zoon Nelson in de Rwanda. Hun leven is verre van makkelijk. Nelson is als kind erg ziek geweest en kan zijn hoofd daardoor niet altijd recht houden. Hij bleek met hiv besmet. Angelique houdt erg veel van hem, maar haar familie kan het niet accepteren.

Weggejaagd door hun familie

Toen ze als prostituee in Kigali werkte, raakte ze zwanger van Nelson. Na zijn geboorte was hij ziek, maar ze wist niet waarom. Ik het ziekenhuis bleek dat hij met hiv besmet was. Dat was een harde klap. Angelique besloot te stoppen met haar werk. Ze ging weer bij haar ouders in het dorp wonen. Maar daar werden Angelique en de kleine Nelson vanwege haar verleden en de hiv-besmetting niet geaccepteerd. Geëmotioneerd vertelt ze: “Mijn broer heeft mijn zoon en mij mishandeld en weggejaagd uit huis!”

Hulp bij huiswerk en eigen bedrijf

Angelique komt verslagen en zonder geld in een slechte wijk terecht. Gelukkig komt ze in contact met de hulporganisatie Mwana Ukundwa. Daar helpt hulpverleenster Josephine haar om een eigen bedrijfje te starten. Terwijl Angelique geld verdient kan Nelson naar het centrum van Mwana Ukundwa. Samen met andere kinderen, die hiv hebben krijgt Nelson daar hulp bij huiswerk. Met een opleiding heeft hij kansen in Rwanda ondanks zijn ziekte.

Bibliotheek

Josephine vertelt: “Veel ouders kunnen zelf niet lezen of schrijven. Ze kunnen hun kinderen daarom niet helpen met huiswerk. Daarom heeft Kerk in Actie bibliotheken opgezet, zodat de kinderen daar begeleid kunnen leren.”

Aidsmedicijnen en voedzaam eten

Nelson krijgt ook voedzaam eten, zoals bonen, aardappelen en vlees. Josephine legt uit: “De aids-medicatie die Nelson krijgt is erg zwaar voor zijn lichaam. Daarom is het zo belangrijk dat kinderen, die met hiv besmet zijn gezond eten.” Ondertussen leert Nelson spelenderwijs, dat hij ondanks zijn ziekte een toekomst heeft. Nelson wil later pennenmaker worden.

Via Kerk in Actie kunt u Rwandese kinderen met hiv, zoals Nelson, de kans geven om hun dromen waar te maken. Helpt u mee? Kijk op www.kerkinactie.n/kinderen-rwanda.

Bekijk de film over Nelson.

Bestel gratis het boek Mensen van Hoop. Christenen in Rwanda via www.kerkinactie.nl/mensenvanhoop.

Wat begon als een opvangcentrum voor weeskinderen na de genocide van 1994 in Rwanda, groeide uit tot een stevige organisatie voor kinderen en verzorgers, die te maken hebben met hiv en kinderen die geen veilig thuis hebben. Kinderen worden thuis bezocht, krijgen hulp op school. Verzorgers ontvangen steun met goed voedsel, inkomen en een zorgverzekering. Via sport en spel leren kinderen omgaan met hun ziekte. Want ook als je met hiv besmet bent, ligt er nog een hele toekomst voor je.

Blijf op de hoogte van Kwetsbare kinderen een veilig thuis bieden