Vraag van de maand: hoe bent u betrokken bij vluchtelingen in tijden van corona?

Sinds half maart zijn we een land van 1,5 meter afstand, beperkt bezoek en grotendeels lege kerken. Wat betekent dit voor de contacten met vluchtelingen?

In Roermond houdt de kerk contacten met de vluchtelingen van AZC Baexem via Whatsapp. AZC bewoners stuurden ook filmpjes met paasgroeten. In Gouda is vanaf het begin van de uitbraak direct de benodigde info over het virus gedeeld met de taalmaatjes. Daarnaast hebben ze laptops geregeld voor gezinnen om thuis het schoolwerk online te kunnen volgen. Ze merken dat het voor statushouders die net voor en tijdens de crisis in Gouda zijn geplaatst erg moeilijk om is financieel rond te komen. De Voedselbank is tijdelijk dicht geweest en er waren problemen met uitkeringen die te lang op zich laten wachten etc. De diakenen kennen mensen die ze af en toe appen of bellen. Ook de papieren voor gezinshereniging kunnen via telefoon, app en mail prima worden geregeld. In Amsterdam zijn de kerken betrokken bij ongedocumenteerden die verblijven in een parkeergarage. Het Wereldhuis van de diaconie heeft extra dagopvang geregeld.

Welke suggesties hebt u voor ons en welke gouden tips waar andere gemeenten hun voordeel mee kunnen doen? Laat het ons weten door onder dit bericht uw reactie achter te laten. Hartelijk dank alvast!

Nuttige websites