Protestantse Kerk
Doorgaan naar hoofdinhoud
Vindplaats van geloof, hoop en liefde

Ds. Coen Wessel nieuwe algemeen secretaris Raad van Kerken in Nederland

Per 1 april is ds. Coen Wessel de nieuwe algemeen secretaris van de Raad van Kerken in Nederland. De oecumene heeft al lang zijn hart. “Ik hoop dat kerken elkaar nog beter leren kennen, en meer verbonden raken. Daar lever ik graag mijn bijdrage aan.”

Coen Wessel (1960) studeerde theologie aan de Universiteit van Amsterdam. Vanaf 1988 was hij gemeentepredikant van de Protestantse Gemeenten Heerenveen en Haskerdijken, en de laatste 12 jaar van de Protestantse Gemeente Hoofddorp. In beide plaatsen was hij ook voorzitter van de plaatselijke raad van kerken.

Nog meer verbonden

Wessel kijkt uit naar zijn nieuwe functie. “De oecumene heeft mijn hart. Ik werk graag op het snijvlak van theologie, politiek en cultuur.” Hij vindt het mooi om te zien dat de samenwerking tussen christenen op vele niveaus groeit. “Het is belangrijk dat kerken elkaar onderling nog beter leren kennen en meer verbonden raken. Vanaf deze plaats hoop ik daar mijn steentje aan bij te dragen.”

Daarnaast is de verbinding tussen kerk en samenleving een speerpunt van zijn nieuwe taak. “We komen uit een situatie waarin de kerk bijna het enige religieuze genootschap was. Nu moeten we ons redden in een meer plurale samenleving. Door ontmoeting en dialoog wil de Raad de onderlinge samenwerking en gemeenschap versterken.”

Onderling samenwerking versterken

De Raad van Kerken in Nederland is een samenwerkingsverband van 19 kerkgenootschappen en kent een groeiende samenwerking met MissieNederland en SKIN (Samen Kerk in Nederland). Daarnaast treden de lidkerken in de Raad gezamenlijk op ten dienste van de samenleving, onder meer in contacten met de overheid en met maatschappelijke en religieuze organisaties.

Wessel wordt de zesde algemeen secretaris van de Raad, sinds de oprichting in 1968. Hij volgt ds. Christien Crouwel op, die deze functie ruim vijf jaar vervulde. Eerdere voorgangers zijn dr. Herman Fiolet (1968-1985), ds. Wim van der Zee (1985-1995), ds. Ineke Bakker (1995-2007) en ds. Klaas van der Kamp (2008-2018).

Oecumenelezing

Op 12 april organiseert de Raad van Kerken de jaarlijkse oecumenelezing. Er is dan gelegenheid om kennis te maken met Coen Wessel en afscheid te nemen van Christien Crouwel. De lezing begint om 13.30 uur en vindt plaats in de Geertekerk in Utrecht.

Ds. Coen Wessel was tot maart 2024 gemeentepredikant in de Protestantse Kerk in Nederland. Lees meer over zijn roeping: