Doe als diaconie mee met de huis-aan-huiscollecte van Kerk in Actie

In november organiseert Kerk in Actie opnieuw een landelijke huis-aan-huiscollecte voor vluchtelingenkinderen in Griekenland. Zij hebben onze hulp nog steeds heel hard nodig. In 2021 waren diaconieën uit het hele land betrokken bij de collecte in eigen wijk of dorp. We hopen dat we in 2022 ook weer op jullie steun mogen rekenen!

Een beter leven

Van 21 t/m 26 november 2022 is alweer de derde versie van de landelijke collecteweek van Kerk in Actie. Ook dit jaar wordt aandacht gevraagd voor de hachelijke situatie van vluchtelingenkinderen in Griekenland. "Naast alle hulp die we in de tijd bieden aan Oekraïense vluchtelingen, is het belangrijk dat we de vluchtelingen in Griekenland niet vergeten," aldus projectleider Gerdine Spilt. "Daarom blijven we hen helpen met voedsel, kleding, zorg en onderwijs en waar mogelijk een betere plek. Daarnaast investeren we in de landen van herkomst in een beter leven voor kinderen."

Grote betrokkenheid

De vorige collecteweken waren in alle opzichten een succes. Het collectedoel sprak mensen aan en de collecte werd positief ontvangen. “Mooi dat de kerk zich van deze kant laat zien”, zeiden gevers. Ook collectecoördinatoren én collectanten waren enthousiast: “Leuk dat jullie een keer om onze tijd vragen in plaats van om ons geld.”

De betrokkenheid van diaconieën in heel Nederland bij de huis-aan-huiscollecte is groot. "Een aantal diaconieën die de collecte in hun dorp of wijk organiseerden, werden zelfs geïnspireerd tot nieuwe, diaconale activiteiten," vertelt Gerdine Spilt. "En daarbij levert de collecte nieuwe contactmomenten  op, in je eigen buurt. Je krijgt de gelegenheid om even verder te kijken dan je eigen gemeente."

Meedoen als diaconie

De huis-aan-huiscollecte van Kerk in Actie is natuurlijk in eerste instantie bedoeld voor vluchtelingenkinderen in Griekenland. Tegelijkertijd kan deze collecte je gemeente óók  iets opleveren: het kan je helpen om je dorp of wijk beter te leren kennen. Door te zoeken naar wat goed is en wat minder mooi is, ontdek je kansen om je als kerk aan de mensen in je  omgeving te verbinden.

Ook in 2022 hoopt Kerk in Actie veel diaconieën te kunnen betrekken bij de collecte. Je kunt bijvoorbeeld de collecte organiseren in je eigen wijk of dorp, en gemeenteleden vragen om te collecteren en zo met elkaar in actie komen. Speciaal voor kerkelijke gemeenten heeft Kerk in Actie een toolkit ontwikkeld met concrete activiteiten over hoe je je gemeente op een leuke en zinvolle manier kunt betrekken bij de collecte. Download de toolkit hier.

Meedoen met de huis-aan-huiscollecte? Meld je diaconie aan via onderstaande button:

Ja, ik doe mee aan de huis-aan-huiscollecte van Kerk in Actie.

Lees ook waarom Sanne collecteert voor vluchtelingenkinderen: