Noodhulp Afghanistan: vier vragen en antwoorden

Afghanistan is getroffen door twee verwoestende aardbevingen. Kerk in Actie biedt noodhulp aan getroffen gezinnen. In vier vragen en antwoorden vertellen we hoe deze hulp de mensen in het getroffen gebied bereikt.

Wat is er aan de hand in Afghanistan?

Begin oktober werd de provincie Herat in Afghanistan getroffen door twee verwoestende aardbevingen. Het waren de dodelijkste bevingen sinds decennia. Met als trieste balans: 2.500 doden, 9.000 gewonden en een ongekende ravage.

De nood is ongekend hoog, in een land dat al decennia lang kampt met conflicten en grote problemen als armoede en geweld. Nadat de Taliban in 2021 de macht overnamen, stortte de economie in en stegen voedselprijzen stegen. Miljoenen Afghanen waren al afhankelijk van humanitaire hulp en daar komt deze ramp nu bovenop.

Geef voor noodhulp

Welke hulp biedt Kerk in Actie?

Kerk in Actie ondersteunt slachtoffers onder meer met tijdelijk onderdak, schoon drinkwater, hygiene-artikelen en sanitaire voorzieningen. Daarnaast helpen we gezinnen met contant geld, waarmee zij in hun eerste levensbehoeften kunnen voorzien.

Waarom juist deze hulp?

Veel mensen zijn alles kwijt en de nachten worden snel kouder. Daarom is tijdelijk onderdak een van de prioriteiten. Verder helpen we gezinnen met contant geld. Hierdoor kunnen zij zelf datgene kopen waaraan zij het meest behoefte hebben. Zo zorgen we ervoor dat mensen zelf kunnen voorzien hun grootste noden.

Hoe biedt Kerk in Actie die hulp?

Kerk in Actie kan deze hulp bieden dankzij nauwe samenwerking met internationale en lokale partnerorganisaties. De hulpverlening verloopt via partnerorganisatie Christian Aid, die al jaren actief is in Afghanistan en een kantoor heeft in de getroffen provincie Herat. Christian Aid verleent noodhulp, mede namens Kerk in Actie, in samenwerking met lokale organisaties ter plaatse. Deze organisaties zijn al jarenlang werkzaam in deze provincie, kennen de situatie goed en kunnen hun werk doen dankzij goede contacten met bijvoorbeeld lokale gemeenschapsleiders. Deze organisaties brengen, onder meer in samenwerking met deze leiders, zorgvuldig in kaart wat de grootste noden zijn en welke gezinnen het zwaarst zijn getroffen. Zij zorgen ervoor dat de hulp via Kerk in Actie daar terecht komt waar deze het hardst nodig is. Dankzij deze intensieve samenwerking kan Kerk in Actie garanderen dat de hulp de juiste mensen bereikt.

Afghanistan is in korte tijd getroffen door drie verwoestende aardbevingen. De gevolgen zijn desastreus. De trieste balans: 2500 doden, 9000 gewonden en een ongekende ravage. Samen met partnerorganisaties ter plaatse biedt Kerk in Actie noodhulp.

Gerelateerd nieuws

over dit project