Collecte van 8 mrt 2023

Collecte Kerk in Actie 2023 - Werelddiaconaat (Biddag)

Noord-Ghana is een droog gebied. Het is moeilijk om hier rond te komen met landbouw, terwijl dat wel de belangrijkste bron van inkomsten is. Veel mensen leven dan ook in armoede. Vrouwen proberen op allerlei manieren een bijdrage te leveren aan het inkomen. Een van die manieren is het verzamelen en verwerken van kariténoten.

De Presbyteriaanse Kerk in Ghana helpt vrouwen om dit zo goed mogelijk te doen en de beste prijs voor hun noten en boter te krijgen.

Lees meer op: kerkinactie.nl/boeringhana

Download deze film

Wat betekent dit project voor Elizabeth?
“Ik leid een groep van duizend vrouwen die allemaal afhankelijk zijn van kariténoten. We hebben vanwege corona zware jaren achter de rug. Er was toen nauwelijks vraag naar onze noten. Met hulp van Ghanese en buitenlandse kerken verkopen we onze noten nu voor een vaste prijs aan Fuji Oil Ghana, een toonaangevende leverancier van plantaardige oliën & vetten. Dit bedrijf doet ook aan voorfinanciering. Deze samenwerking geeft ons zekerheid en we zijn verzekerd van een eerlijke prijs voor wat we leveren. We hebben nu geld om onze kinderen naar school te laten gaan en komen de droge tijd makkelijker door.”

In Noord-Ghana is het te droog om het hele jaar van de eigen oogst te leven. Gelukkig gedijen sheabomen goed in dit gebied. Deze bomen voorkomen erosie en leveren sheanoten. Die zijn een bron van inkomsten voor Ghanese vrouwen. Sinds de landbouworganisatie van de Ghanese kerk vrouwen traint en begeleidt, zijn sheanoten een stuk winstgevender geworden.