Collecte van 25 jun 2023

Collecte Kerk in Actie 2023 - Werelddiaconaat (Colombia)

Op 20 juni is Wereldvluchtelingendag. Wereldwijd zijn er zo’n 100 miljoen mensen op de vlucht. Dit jaar collecteren we voor Venezolaanse vluchtelingen in Colombia.

Door de politieke en economische crisis in Venezuela steken vluchtelingen uit dit land regelmatig de grens met Colombia over, op zoek naar bestaanszekerheid. Met name kinderen en jongeren zonder familie zijn kwetsbaar voor (seksuele) uitbuiting. Met steun van Kerk in Actie begeleidt de Colombiaanse organisatie Renacer jongeren om te voorkomen dat ze in handen van mensenhandelaren vallen.

De organisatie werkt in de noordelijke regio La Guajira en in de toeristische kustplaats Cartagena. ‘s Nachts gaan sociaal werkers daar de straat op. Zij leggen contact kinderen en jongeren die slachtoffer zijn geworden van (seksueel) geweld. Ze bieden hun psychische en juridische hulp. Wie geen onderdak heeft kan terecht in hun opvanghuis. Met de steun van Kerk in Actie kan Renacer 40 kinderen en jongeren, die het slachtoffer zijn van (seksuele) uitbuiting, beschermen en begeleiden. Ook is er aandacht voor preventie via voorlichting aan jongeren en docenten op scholen, aan ouders, (kerk)leiders en ambtenaren.

Lees meer op: kerkinactie.nl/vluchtelingcolombia

In Colombia komt nog veel seksueel misbruik voor, omdat mannen meer macht hebben dan vrouwen en veel Colombianen die rolverdeling normaal vinden. Kwetsbare jongeren, inheemsen, Afro-Colombianen en vluchtelingen uit Venezuela lopen extra risico. De organisatie Renacer beschermt en begeleidt kinderen en jongeren die het slachtoffer zijn van seksuele misbruik of dat dreigen te worden.