“Er is eigenlijk best veel waar je met ouderen over kunt praten”

Jongeren betrekken bij diaconaat. Dat is de core business van M25 Leiden, een project van Diaconaal Centrum De Bakkerij, de diaconale organisatie van de Protestantse Gemeente in die stad. M25 Leiden daagt jongeren uit om de zeven werken van barmhartigheid in praktijk te brengen voor en met kwetsbare mensen.

“Welkom in restaurant La Dolce Vita. Leuk dat we iets gezelligs kunnen doen met elkaar in deze coronatijd. Op het menu staan tomatensoep, penne met gehakt en olijven en speculaastiramisu.” Een groep oudere dames en hun maatjes worden welkom geheten in de  aula van een middelbare school in Leiden die voor de gelegenheid is omgetoverd tot restaurant. Ze worden deze avond in de watten gelegd door jongeren die voor hen koken. “Heerlijk”, vindt mevrouw Voogt (89). “Ik hou van uitjes. Kleding kopen, naar het tuincentrum of lekker uit eten.” Samen met haar maatje Jacqueline Schoonwater geniet ze van het Italiaanse diner dat hen wordt voorgezet. Door corona is het toch wat ingewikkelder geworden om er zomaar op uit te gaan, maar in La Dolce Vita gebeurt alles helemaal coronaproof: de tafeltjes staan op afstand en de bediening is met mondkapjes. Mevrouw Voogt voelt zich hier veilig en ontspannen.

Vooroordelen verdwijnen

Het ouderenmaatjesproject ‘Oma gaat op stap’, waar mevrouw Voogd en Jacqueline bij zijn aangesloten, is van Diaconaal Centrum De Bakkerij, net als M25 Leiden. “Dus het was een kwestie van combineren”, vertelt Carijn Westeneng, coördinator van M25 Leiden. “Aan oudere mensen die in deze tijd sneller eenzaam zijn, willen wij onze jongeren graag aan koppelen.” M25 Leiden, waarvan de naam is ontleend aan Mattheüs 25, brengt kerkelijke jongerengroepen en leerlingen van scholen in contact met bijvoorbeeld daklozen, psychiatrische patiënten of vluchtelingen. “Dit zijn mensen die jongeren normaal gesproken niet snel ontmoeten. Bij wie ze misschien ook bepaalde beelden hebben. Het is heel mooi om te zien hoe vooroordelen verdwijnen als jongeren deze mensen ontmoeten. En hoe ze talenten ontdekken waarvan ze niet wisten dat ze ze hadden. Sommige jongeren ontdekken opeens hoe leuk ze het vinden om iets voor iemand te betekenen.”

M25 Leiden organiseert allerlei activiteiten of begeleidt de jongeren bij het zelf organiseren daarvan. Carlijn noemt een paar voorbeelden: “Een spelletjesmiddag in een verzorgingstehuis, een beautydagje met dak- en thuisloze vrouwen of een rolstoelwandeling met ouderen. Jongeren kunnen ook worden ingezet bij een bestaande activiteit, zoals een kledingbank of een inloophuis. M25 Leiden heeft contacten met allerlei organisaties.”

Verhaal gaat verder onder foto

Gezellig kletsen

De jongeren die vandaag restaurant La Dolce Vita organiseren, zijn opgedeeld in twee ploegen. De ene ploeg kookt en serveert, de andere schuift aan in het restaurant en kletst tijdens het eten gezellig met de ouderen. Jeanine en Hanna horen bij de kookploeg. Ze vinden het leuk, maar ook spannend. “De timing is best ingewikkeld”, zegt Hanna. “We moeten nu het voorgerecht serveren, maar ook het hoofdgerecht al voorbereiden. En alles moet natuurlijk perfect gebeuren. En die mondkapjes, ik krijg het er benauwd van. Maar het is leuk om iets voor anderen te kunnen betekenen.” Emma en Aline zitten bij mevrouw Voogd en Jacqueline aan tafel. Allerlei onderwerpen komen voorbij: school, vakantie en natuurlijk corona. “Ik praat eigenlijk nooit met oude mensen”, zegt Aline. “We gaan natuurlijk vooral met jongeren om. Het is leuk om ook eens ouderen te ontmoeten. Ze weten veel en er zijn best veel onderwerpen waar je met elkaar over kunt praten.”

Verhaal gaat verder onder foto

Handen en voeten

Jacqueline, het maatje van mevrouw Voogd, heeft toevallig vroeger ook bij Diaconaal Centrum De Bakkerij gewerkt en weet hoe belangrijk het is om jongeren in aanraking te brengen met diaconaat. “Er gaat een wereld voor ze open”, weet ze. “Ze ontdekken wat er speelt en leren de mensen achter de verhalen kennen. We hebben overal een mening over, ik had vroeger ook allerlei vooroordelen over bijvoorbeeld vluchtelingen. Maar je weet pas echt hoe het zit als je de situatie van deze mensen met eigen ogen ziet en hen ontmoet, met hen in gesprek raakt. Dan ontdek je: het kan iedereen overkomen. Het is goed als jongeren dit al vroeg ontdekken. Het mooie van jongeren betrekken bij diaconaat, is dat ze zien welke betekenis de kerk kan hebben voor het leven van alledag en hoe je handen en voeten kunt geven aan je geloof. De kerk is helemaal niet saai!”

Hoe betrek je jongeren bij diaconaat? Tips uit Leiden

1. Vraag jongeren wat ze zelf leuk vinden: welke doelgroep willen ze graag ontmoeten? Het is belangrijk dat jongeren iets doen wat bij hen past, het werkt niet als ze iets oplegd krijgen. Al moeten ze natuurlijk tegelijkertijd de kans krijgen om nieuwe dingen te ontdekken, maar doe dat in overleg.
  2. Kijk wat voor activiteiten er al zijn en hoe uw diaconie zich daarbij kan aansluiten. Of hoe u iets kunt toevoegen wat er nog niet is.
  3. Betrek gemeenteleden bij een diaconaal jongerenproject. Het is belangrijk dat jongeren zich gesteund voelen en aangemoedigd kunnen worden.

Dit verhaal is te lezen in Diakonia 1, 2021. Diakonia is het vakblad voor diakenen in de Protestantse Kerk. Ook een gratis abonnement? Kijk op kerkinactie.nl/diakonia.