Orkanen teisteren Midden-Amerika; grote behoefte aan voedsel, water en medicijnen

“We hebben niets meer. Water, voedsel, er is niets meer, alles is weggespoeld door de orkaan.” Begin november trok orkaan Eta over Midden-Amerika en twee weken later orkaan IOTA. Met snelheden van soms meer dan 200 kilometer per uur vernietigde deze orkaan ETA alles wat hij op zijn pad tegenkwam. Duizenden mensen zijn dakloos geraakt, en er is een groot tekort ontstaan aan water, voedsel en aan beschermingsmiddelen tegen corona. Helpt u mee om deze noodhulp zo snel mogelijk te kunnen bieden?

HELP MEE EN DONEER

In Nicaragua beukte orkaan Eta meer dan 24 uur met volle sterke op het huis van Jherson in het dorp El Muelle, vlak aan de kust. Gelukkig kon het gezin van Jherson op tijd wegvluchten naar een veilige plek. Maar toen ze na de orkaan terugkeerden naar huis, was alles weg. Jherson ging niet bij de pakken neerzitten, en helpt nu als vrijwilliger bij Red Afro, een van de partnerorganisaties van Kerk in Actie, die noodhulp biedt: voedsel, schoon drinkwater, medicijnen en beschermingsmiddelen tegen corona.  Hij is hoopvol. “Samen komen we uit deze moeilijke situatie,” zegt hij.

Huis volledig onder water

Huis Sherly
Caption

In Guatemala zijn vooral de dorpen in het Noorden zwaar getroffen. Sommige zijn onbereikbaar geworden door de hevige regenval, zoals het dorp van Sherly Magaly Caal (27). Het water in haar dorp steeg zo hoog, dat het één groot meer werd. Haar huis verdween bijna geheel onder water. Samen met haar dorpsgenoten ontvluchtte ze naar een hogergelegen gebied, maar toen ze terugkeerde stond alles nog steeds onder water. Sherly is alles kwijt: haar huis, haar bezitting en het voedsel dat ze nog in huis had. De nood is hoog: veel mensen konden door corona de afgelopen tijd niet werken, en hadden daardoor geen inkomen. Daardoor, en door deze ramp, is er een groot gebrek aan voedsel. En naast het risico op corona, brengen het water en de bijbehorende muskieten nog andere ziektes mee.

Hulp dringend nodig
Partnerorganisaties in Nicaragua en Guatemala vragen met klem om hulp! In Nicaragua hebben vier organisaties (AMC, Red Afro, CEIBO en TESIS) de handen ineen geslagen om noodhulp te  bieden in het noordoosten van Nicaragua, de regio waar zij werken en die tevens het meest getroffen is. Ook in Guatemala trekken vier partnerorganisaties in de zwaargetroffen regio Alta Verapaz samen op om de ergste nood te lenigen (ACJ, El Refugio, Redpaz en Cedepca). Voor deze noodhulp in beide landen is een bedrag van € 100.000,- nodig (€ 50.000,- per land).

Helpt u mee?

Veel vrouwen in Guatemala krijgen te maken met discriminatie en huiselijk geweld, zeker als ze tot een inheemse groep behoren. Het opleidingscentrum Cedepca helpt deze vrouwen weerbaar te worden en ook in de kerk hun stem te laten horen. Vrouwen kunnen (bijbel)cursussen volgen over eigenwaarde en inspirerend leiderschap. Ze leren trots zijn op zichzelf en durven de bevrijdende kracht van het Evangelie uit te dragen: geweld en onrecht tegen vrouwen moet stoppen.

Gerelateerd nieuws

over dit project