Spanningen aan Griekse grenzen lopen op

Sinds 27 februari 2020 laat de Turkse regering vluchtelingen door richting de Griekse grens. Dat leidt daar tot spanningen. Ook op de Griekse eilanden zoals Lesbos is de situatie gespannen. Kerk in Actie heeft hierover contact met Griekse en Europese partners.

Meeleven met Griekse partners

Kerk in Actie heeft contact opgenomen met haar drie Griekse partners: Apostoli van de Orthodoxe Kerk, de Grieks Evangelische Kerk en de NGO Borderline-Lesvos om hen te bemoedigen. Ook in de Nederlandse kerken wordt meegeleefd met Griekse partners die zich inzetten voor vluchtelingen. Zo collecteren diverse gemeenten voor het project Opvang voor gestrande vluchtelingen op Lesbos. We willen de Griekse partners laten weten dat ze er niet alleen voor staan en voorbereid zijn op grotere nood.

Politie arresteert mensen in buurt van boten

Onze partner Borderline-Lesvos schreef ons op 3 maart over spanningen tussen vluchtelingen, de lokale bevolking en de politie. Alice Kleinschmidt vertelde dat Borderline-Lesvos haar activiteiten in het noorden van Lesbos (Proti Stassi, hulp aan vluchtelingen als ze aankomen in bootjes) op 1 maart moest stoppen. “De politie arresteert iedereen die in de buurt van aankomende boten komt. Een deel van de lokale bevolking keert zich tegen de hulporganisaties op het eiland. De toestand is uit de hand gelopen sinds de politie vorige week de lokale bevolking met traangas heeft bestookt terwijl ze protesteerden tegen de aanleg van een nieuw vluchtelingenkamp. De centrale Griekse overheid heeft sinds vorig jaar geen actie ondernomen om te voorkomen dat de overvolle kampen steeds drukker worden. In feite heeft Turkije al sinds september vorig jaar haar grenzen geopend. Zo kwamen er in in december 2019 alleen al op Lesbos meer dan 4.000 vluchtelingen aan.”

Griekse kerken zetten zich in voor vluchtelingen

De Grieks Evangelische Kerk vertelt: “Momenteel is er geen grote verandering in Griekenland zelf. We blijven zorgen voor vluchtelingen die vastzitten in Griekenland. Al onze kerken zijn betrokken bij humanitaire initiatieven voor de vluchtelingen, ondanks de toenemende vermoeidheid van de Griekse bevolking die zich verraden voelt door onze Europese bondgenoten. Op dit moment doen de problemen zich vooral aan de grenzen voor. Niettemin is de hele situatie explosief en niemand weet hoe het af zal lopen. Alles wat er gebeurt is verschrikkelijk en onrechtvaardig voor de vluchtelingen (ze worden gebruikt als een diplomatiek wapen), maar ook voor Griekenland. We bidden dat de Heer wijsheid zal geven aan de Griekse regering, aan de Europese leiders en aan de Turkse regering. Blijf alsjeblieft bidden voor de hele situatie."

De CCME (Churches’ Commission for Migrants in Europe) onderzoekt hoe kerken zich kunnen voorbereiden op een humanitaire noodsituatie.
Een delegatie van de Duitse Protestantse Kerk (EKD) reisde onlangs naar Lesbos en Athene en maakte een fotoverslag.

Gewapend conflict in Syrië

Hoewel veel aandacht uitgaat naar de Turks-Griekse grens, kunnen de spanningen daar niet los gezien worden van het gewapende conflict in de Syrische provincie Idlib, waar het Turkse en Syrische leger tegenover elkaar staan, en meer dan 900.000 mensen geen kant op kunnen.

Vraag om voorbede

De Grieks Evangelische Kerk vraagt ons om voorbede te doen:

God, wij brengen voor u de nood van de vluchtelingen in de Syrische provincie Idlib, in Turkije en in Griekenland. Bijna een miljoen mensen zitten vast door het gewapend conflict in Idlib, terwijl aan de westkant van Turkije vluchtelingen wanhopig proberen Europa te bereiken, en duizenden vastzitten op de Griekse eilanden. Wees hen nabij. Bij bidden voor de Griekse kerken, de hulporganisaties op Lesbos, en voor de Griekse bevolking, die zich in de steek gelaten voelt en overweldigd door de komst van vluchtelingen. Geef hen kracht. Wij bidden u voor de Griekse regering, de Europese leiders en de Turkse regering. Geef hen wijsheid.