Gebed voor Myanmar

Op 1 februari 2021 vond er in Myanmar een staatsgreep plaats. Sindsdien is het erg onrustig in het land. Theologiedocent Layang Seng Ya uit Myanmar roept ons op te bidden voor het volk van Myanmar.

HEER, onze God,

Voor Myanmar bidden we.
We dragen de bevolking aan U op, vooral degenen die deel uitmaken van minderheden.

Geef hen het lef, moed en kracht om op te komen voor een democratisch bewind, dat de identiteit, het geloof en de waardigheid van de bevolking respecteert.

Geef vrede, HEER, geef vrede!

In Jezus’ naam.

-------------------------

Dit gebed is geschreven door Aart van Houweling, PKN-predikant in Oostburg, naar aanleiding van contact dat hij op 12 februari j.l. had met theologiedocent Layang Seng Ja uit Myanmar. Layang Seng Ja stuurde Houweling foto's waarop ze met een spandoek loopt met de tekst: Let justice roll down like a river. Daarbij schrijft ze: "Dit zijn de foto's van gisteren, 11 februari. Ik leidde mijn studenten, hoewel het gevaarlijk is. We zullen niet stoppen. Wij, als etnische Kachin-geloofsgemeenschap, sluiten ons aan bij deze burgerlijke ongehoorzaamheidsbeweging. We streven naar democratie en willen dat de politieke leiders van de NLD worden vrijgelaten. Blijf voor ons bidden en laat onze stem horen in de internationale gemeenschap. We willen een vredig, vrij en waardig leven kunnen leiden. Het leger begon gisteravond enkele mensen te arresteren. Ik weet ook niet wat er met ons zal gebeuren." Layang Seng Ja deed daarbij de oproep te bidden voor het volk van Myanmar, met name ook voor de christelijke en moslim minderheidsgroepen.

Aart van Houweling ontmoette Layang Seng Ja tijdens een werkbezoek aan India 2017, waar beiden deelnamen een training Contextueel Bijbellezen van Kerk in Actie-partner het Henry Martyn Instituut. Layang Seng Ja was toen al bezig met een boek over de positie van minderheden in Myanmar. De verdrukking van minderheden is sinds de coup in Myanmar op 1 februari nog slechter geworden.

Als gevolg van de langdurige conflicten in Myanmar (voorheen Birma) zijn veel Birmezen , met name etnische minderheden, de grens met Thailand over gevlucht. Kerk in Actie steunt bij de organisatie Mae Tao Clinic (MTC) het werk wat zich vooral richt op de opvang en scholing van kinderen in het grensgebied van Myanmar en Thailand.

Blijf op de hoogte van Opvang en onderwijs voor jonge vluchtelingen in Myanmar