Hulp in Polen: "Ik ben blij dat ik nu ook kan helpen"

In mei 2022 reizen Pepijn Trapman, manager Kerk in Actie, en Daan Verbaan, relatiebeheerder bij Kerk in Actie, via Polen, om het werk van de Lutheran World Federation (LWF) in Polen te zien, een project ondersteund met geld van de actie Giro555.

In Bytom, Polen, zijn ze op bezoek bij de Lutherse kerk. Op een prachtig groen terrein, waar al sinds 1905 diaconaal werk wordt gedaan, verblijven nu zo’n 20 Oekraïense mensen. Vader Jan, van de Lutherse Kerk: “We hebben dit gebouw 3 jaar geleden gerenoveerd met een maatschappelijk doel voor ogen, dat hoort bij deze plek. Maar we hadden nooit kunnen bedenken dat er hier nu mensen op de vlucht zouden wonen en dat er zelfs een cashcentrum opgericht is.”

Geld om van te leven

Onze partner Lutheran World Federation heeft in Polen 6 cashcentra opgericht, zodat het voor de Oekraïners eenvoudig bereikbaar is. Via een cashcentrum kunnen Oekraïners geld krijgen om 3 maanden van te leven, ze mogen zelf weten waar ze het geld aan besteden, zoals een woonplek of boodschappen. In het centrum in Bytom is een speelhoek ingericht, een printruimte voor documenten en er is een psycholoog aanwezig. Het proces van de aanvraag en uitgave van het geld duurt zo’n 30 minuten.

“Ik ben blij dat ik nu ook kan helpen”

De medewerkers van het centrum zijn bijna allemaal zelf Oekraïense vluchtelingen. We spreken met een van hen, Angela uit Charkov: “Ik werd op 24 februari ‘s nachts wakker en zag vanaf mijn balkonnetje de bombardementen. Het was oorlog. Ik durfde eerst niet weg, maar vrienden wilden me helpen om naar Polen te vluchten, ik ben hen heel dankbaar. De reis duurde 5 dagen met de auto.” Ze wist eigenlijk niet wat ze moest doen of waar ze heen moest toen ze eindelijk in Polen aankwam: “Maar ik ben zo goed geholpen, iedereen ontving me met open armen. Het verbaasde me echt, ik ben een vreemdeling voor deze mensen, maar ze ontvangen me als vrienden.” Haar zoon van 30 moest ze achterlaten, die mag het land niet uit omdat hij opgeroepen kan worden voor het leger. “Op een gegeven moment hoorde ik 5 dagen niks van hem, dat was verschrikkelijk. Toen hebben we een speciale gebedsbijeenkomst gehouden hier in de kerk en de volgende dag kreeg ik om 4.00 uur ‘s ochtends een sms-je dat alles goed ging met hem.” Dankzij de kerk heeft ze nu ook een baantje bij het cashcentrum. “Ik ben op zoek gegaan naar een kerk die leek op mijn kerk in Charkov en kwam bij deze Lutherse kerk terecht. Ze hebben me met alles geholpen wat ik maar nodig had: voedsel, een plek om te verblijven, hulp bij het invullen van documenten, een Pools CV. Ik ben blij dat ik nu ook kan helpen.”