Vergeet de vluchtelingen uit Soedan niet!

Het geweld dat Soedan sinds 15 april in z’n greep houdt, heeft de situatie van de toch al kwetsbare bevolking drastisch verslechterd. Miljoenen mensen zitten zonder voedsel, drinkwater, onderdak en elektriciteit. Veel gezondheidsheidsvoorzieningen zijn beschadigd of functioneren niet meer. Meer dan 2,1 miljoen mensen zijn op de vlucht geslagen: deels in eigen land, maar een half miljoen mensen is naar een van de omliggende landen gevlucht. Vrouwen en meisjes zijn extra kwetsbaar, er zijn veel meldingen van (seksueel) geweld en misbruik.

Via het kerkelijk noodhulpnetwerk ACT Alliance biedt Kerk in Actie, samen met partnerorganisaties noodhulp in en om Soedan. Kerk in Actie steunt binnen deze samenwerking de opvang van vluchtelingen in Ethiopië en Zuid-Soedan. Daarbij ligt een sterke focus op het bieden van bescherming aan meisjes en (jonge) vrouwen. Hilda Timmerman, relatiebeheerder van Kerk in Actie voor Oost-Afrika vertelt: “Partnerorganisaties van Kerk in Actie in de buurlanden Zuid-Soedan en Ethiopië zijn in actie gekomen om de vluchtelingen op te vangen en verlenen noodhulp. Een moeilijke taak omdat beide landen zelf ook te maken hebben met onrust onder bevolkingsgroepen.”

Hulp in Ethiopië

In Ethiopië ondersteunt Kerk in Actie de Ethiopische Evangelische Kerk Mechane Yesus. Deze kerk heeft veel ervaring in het bieden van noodhulp, bijvoorbeeld in tijden van grote droogte.
De hulp die we via deze kerk bieden, richt zich vooral op hygiëne en bescherming. Zo krijgen gezinnen keukengerei en hygiënepakketten met onder meer zeep en maandverband. Vluchtelingen die op doorreis zijn krijgen geld, en kinderen krijgen zoveel mogelijk tóch onderwijs. Ook is er aandacht voor traumaverwerking en worden kinderen beschermd tegen (seksueel) geweld.

Hulp in Zuid-Soedan

Ook Zuid-Soedan vangt veel vluchtelingen op. Opvang- en doorreislocaties zijn er vaak overvol, en chaotisch. Hierdoor lopen vooral kinderen het risico om slachtoffer te worden van (seksueel) misbruik of mensenhandel. Kerk in Actie steunt er het werk van de Lutheran World Federation (LWF), die in deze opvanglocaties voorlichting geeft over het beschermen van kinderen. Ook biedt LWF psychosociale zorg aan kinderen, onder meer via sport en spel, en zorgt ze dat kinderen op de vlucht toch onderwijs krijgen door leerkrachten en lesmaterialen beschikbaar te stellen. Tot slot ondersteunt LWF kwetsbare gezinnen op doorreis met (het regelen van) transport naar een locatie waar zij langdurig opgevangen kunnen worden.

Sinds op 15 april 2023 hevige gevechten losbarstten in Soedan, zijn honderden mensen omgekomen, waaronder onschuldige burgers. Meer dan 2,1 miljoen mensen zijn op de vlucht geslagen. Samen met partnerorganisaties ter plaatse biedt Kerk in Actie noodhulp.

Blijf op de hoogte van Noodhulp vluchtelingen Soedan