Javaanse kerk ondersteunt boeren bij omschakeling naar online marketing

Trukajaya, de diaconale organisatie van de Javaanse Kerk, ziet het niet alleen als rol van de kerk om gemeenten geestelijk te ondersteunen, maar ook om hen te helpen economische zelfredzaam te zijn. Recentelijk startte Trukajaya daarom ook om met trainingen in online marketing.

Trukajaya stimuleert ondernemerschap binnen en van lokale gemeenten. Dat deed Trukajaya al met (landbouw)trainingen, proeftuinen en het opzetten van coöperaties, zodat boeren hun productie kunnen verhogen en betere prijzen krijgen hun gewassen. In aanvulling hierop richtte Trukajaya in 2019 ook een gezamenlijk marketingkantoor op, om producten uit lokale gemeenten in 12 classes via offline en online winkels te verkopen.

Marketing verandert door pandemie

Door de coronapandemie, die ook in Indonesië hevig woedt, zijn marketingtechnieken veranderd. Door maatregelen als afstand houden en het beperken van (groeps)-activiteiten, heeft online marketing en verkoop een vlucht genomen. Via het nieuwe marketingkantoor ondersteunt Trukajaya ondernemers en gemeenten met online marketing en verkoop, bijvoorbeeld door producten van boeren via mobiele apps te verkopen.

Meer inkomen voor boeren

Kernactiviteit van Trukajaya blijft het ondersteunen van boeren, zodat zij hun inkomen kunnen verhogen. Dat doet Trukajaya ondermeer door boeren, met gelden via Kerk in Actie, te helpen bij de aankoop van een of meerdere geiten. In maart 2020 ondersteunde Trukajaya vijftig boeren bij de aankoop van een jong geitje. Een van deze boeren was meneer Parno (foto): hij kocht drie geitjes. Hij verzorgde de geitjes goed en kon deze onlangs voor een mooie prijs verkopen. Van de opbrengst kocht hij een aantal houtbewerkingsmachines, omdat hij naast boer ook timmerman is. Trukajaya kon de vijftig boeren steunen bij de aankoop van in totaal 114 geiten.

Het Indonesische eiland Java is vruchtbaar door vulkanische grond, vooral het oosten en westen. Meer in het midden wonen veel arme boerengezinnen, die maar nauwelijks rond kunnen komen. Vooral in de dorpen Sumberejo en Gilangharjo zijn mensen erg arm. In Sumberejo leeft de helft van de 1.613 gezinnen in armoede en heeft hulp nodig om te overleven. In Gilanghargo treft 16 procent van de 3.749 gezinnen dit lot.

Blijf op de hoogte van Een beter inkomen voor Javaanse boeren