Protheses voor mensen met een beperking in Myanmar

Partnerorganisatie TLMI-M werkt in Myanmar samen met 15 kerken in verschillende delen van het land. Onder de 12.849 kerkleden bevinden zich 656 mensen met een handicap. In 2021 ondersteunde TLMI-M hen, samen met de lokale kerken, met (fysio)therapie, voorlichting, beroepstraining en hulpmiddelen, waaronder protheses.

TLMI-M heeft, op verzoek van de leiders van de kerken, ook voedsel en kookgerei verstrekt aan mensen met een beperking, aan personen met lepra en aan arme gezinnen. Daarnaast biedt TLMI-M vrijwilligers in de kerken een training aan om mensen met een beperking te helpen revalideren. Door corona en de daarmee samenhangende reisbeperkingen, moesten deze trainingen in 2021 online gegeven worden.

Revalidatiecentrum en prothesewerkplaats

Naast haar kantoor in Taungoo heeft TLMI-M een eigen orthopedisch revalidatiecentrum en prothesewerkplaats. In de prothesewerkplaats maken medewerkers die door TLMI-M zelf zijn opgeleid, diverse hulpmiddelen. Zo kreeg meneer Myo Myint Aung (40), die gewond raakte toen hij 9 jaar oud was waardoor hij zijn onderbenen niet meer kon gebruiken, een rolstoel. Ook kreeg hij een beroepstraining, waardoor hij nu zelfstandig kan werken.
[tekst loopt door onder de afbeelding]

Phyu Wai Mon (40), borduurster en kleermaker, is sinds haar geboorte gehandicapt. Zij kreeg via TLMI-M fysiotherapie, en ook zij volgde een beroepstraining. Toen haar huis op instorten stond, ondersteunde TLMI-M haar ook bij het herbouwen van haar huis.

Plannen komende tijd

Onder mensen met een beperking in Myanmar is ook behoefte aan (aangepaste) sanitaire voorzieningen, het leren van gebarentaal en aan speciaal onderwijs voor personen met een verstandelijke beperking. TLMI-M wil hier in de nabije toekomst ook ondersteuning op gaan aanbieden.