Sally Azar eerste vrouwelijke predikant in Palestina

Zondag 22 januari 2023 was een gedenkwaardige dag in Jeruzalem: Sally Azar (26) werd bevestigd als eerste vrouwelijke Palestijnse predikant in de Evangelisch-Lutherse Kerk in Jordanië en het Heilige Land, partner van Kerk in Actie.

Gods kerk dienen

Sally Azar groeide letterlijk op in deze kerk, gelegen in de Oude Stad van Jeruzalem: haar vader was er predikant en nu bisschop. “Het is een tweede thuis voor me. In mijn jeugd bezocht ik er de kindernevendienst en jeugdevenementen en hier groeide het verlangen om zelf predikant te worden.” Ze studeerde theologie aan de Near East School of Theology (NEST) in Libanon en deed later haar masteropleiding in Duitsland. Toch was het voor haar altijd duidelijk dat ze na haar studie terug wilde naar haar vaderland en hier in Jeruzalem Gods kerk wil dienen.

Historisch moment

Namens Kerk in Actie was relatiebeheerder Wilma Wolswinkel bij deze bijzondere gebeurtenis. Ze vertelt: “Het was bijzonder om getuige te zijn van dit historische moment voor de Lutherse Kerk in Israël en Palestina. In de smalle straatjes van de Oude Stad stonden de scouts (jeugdgroep van de kerk) opgesteld met muziekinstrumenten en vaandels om de nieuwe predikant welkom te heten. Hoewel de Palestijns-christelijke gemeenschap nog maar minder dan een procent van de bevolking uitmaakt, was het deze middag in de Oude Stad duidelijk dat de Palestijnse christenen zeker nog aanwezig zijn. Sally Azar kreeg een staande ovatie na haar preek. De taak die voor haar ligt, zal zeker geen gemakkelijke zijn, maar ze zal zich deze middag zeker gesteund hebben gevoeld.”

Plek om op te laden

Werken met jongeren wordt een van de speerpunten van Sally’s werk. "Jongeren groeien hier op met muren en checkpoints. Ze denken dat dit de norm is. Dat dacht ik eerst ook, maar toen ik naar andere landen reisde realiseerde ik me dat dit geen alledaags leven is. Ik vroeg me af waarom dit in mijn thuisland niet het geval is. Vooral in deze moeilijke omstandigheden hebben jongeren een plek nodig om op te laden.”

Het is Sally’s wens en hoop om Palestijnse christenen een thuis te bieden in de kerk. Ze zal gaan werken in de gemeenschappen Jeruzalem en Beit Sahur en kijkt ernaar uit om de Engelse kerk in Jeruzalem te verbinden met de Arabische gemeenten en samen aan projecten te werken.

Palestijnse christenen

In de Palestijnse gebieden (Gazastrook, Westelijke Jordaanoever) en Oost-Jeruzalem 47.000 christenen op bijna vijf miljoen inwoners. De meesten behoren tot orthodoxe of katholieke kerken, die alleen mannelijke voorgangers kennen. Binnen de Evangelisch-Lutherse Kerk in Jordanië en het Heilige Land kunnen vrouwen al sinds 2010 geordineerd worden. Sally Azar is de eerste predikante die bevestigd is in het ambt. “Het was een gewenningsproces. Het viel me op dat het vooral de vrouwen in de kerken waren die tegen een vrouwelijke predikant waren, niet noodzakelijkerwijs de mannen. Binnen de Lutherse Kerk is er nu een speciaal programma dat aandacht geeft aan de gelijkheid van vrouwen en mannen in kerk en samenleving.”, vertelt Sally.

Hoewel ze veel uitdagingen verwacht, is Sally dankbaar voor de steun van de kerkleiding. Ze vindt het bijzonder om als eerste Palestijnse vrouwelijke predikant een stukje geschiedenis te schrijven. “Maar veel belangrijker vind ik de blijdschap onder de kerkleden, en de hartelijkheid waarmee ik in hun midden ben ontvangen.”

Kerk in Actie helpt

Kerk in Actie werkt in Palestina samen met de Lutherse Kerk. Samen met partnerorganisatie Sabeel voeren zij een bijbelstudieprogramma uit voor gemeenteleden in Palestijnse christelijke gemeenschappen. Hierdoor groeien kerkleden in geloof en worden ze actiever in de kerk. Dit bijbelstudieprogramma wordt door Kerk in Actie ondersteund, evenals activiteiten van de kerk die aandacht geven aan vrouwenrechten.

Foto's: Evangelical Lutheran Church in Jordan & the Holy Land (ELCJHL)

Lees ook:

Palestijnse christenen vormen een kleine gemeenschap in het Heilige Land: minder dan 2 procent van de bevolking is christen. Kerk in Actie steunt het werk van verschillende organisaties in Palestina die lokale gemeenten ondersteunen, zowel bij bijbelstudie als bij diaconaal werk.

Blijf op de hoogte van Samen bijbellezen opent deuren