Samira’s bedrijfje kan verder na explosie Beiroet: ‘Zoveel zegeningen van boven’

Samira Ghanem (49) laat zich niet klein krijgen door haar handicap. Ze woont in Beiroet en verdient haar eigen inkomen. De explosie en financiële crisis in haar land maakten het niet makkelijker. Met hulp van Kerk in Actie kan haar eigen bedrijfje door!

Al sinds haar tweede is Samira verlamd. Ze bracht haar jeugd door in het noorden van Libanon. Met steun van haar familie was haar handicap nooit een obstakel.

Kleine horecakeuken

Na het overlijden van haar ouders begon Samira een nieuw leven in Beiroet. In een centrum voor mensen met een handicap leerde ze naaitechnieken. Ze kreeg een eigen appartement en een baan in een naaifabriek. Helaas eindigde haar werk toen de fabriek sloot.

Een nieuwe baan vinden was moeilijk. Samira ging niet bij de pakken neerzitten: ze leerde zichzelf koken via Youtube en begon met hulp van haar kerk een kleine horecakeuken vanuit huis. Door de lockdowns en hyperinflatie kon Samira het hoofd nauwelijks boven water houden.

Zelf betalen

Met financiële hulp van SHO/Giro555 kocht ze ingrediënten voor het bereiden van paasmaaltijden en desserts. Daarnaast ontving ze maaltijden en hygiëne- en menstruatiepakketten. Samira: “Zoveel zegeningen van boven! Ik kan mijn eigen huur, eten en medicijnen weer betalen!”

Als lid van de samenwerkende hulporganisaties (SHO) ondersteunt Kerk in Actie met geld van Giro555 getroffenen van de ramp in Beiroet., ook de komende periode in de nasleep van alle schade die de explosie veroorzaakte. Vooral op het gebied van psychosociale hulp, bescherming tegen gendergerelateerd geweld en herstel van werkgelegenheid in Beiroet. Ook krijgen kleine bedrijven  - zoals Samira's kitchen - hulp om opnieuw op te starten of op te schalen. Op deze manier wordt de lokale productie van grondstoffen en uitvoering van diensten gestimuleerd en werkgelegenheid gecreëerd.

Ook blijft Kerk in Actie (met andere financiële middelen) duurzame hulp bieden aan vluchtelingen en gastgezinnen met een laag inkomen in Beiroet en de rest van Libanon.

Lees ook: