Sitri werd slachtoffer van mensenhandel, maar kwam vrij

Stel, je bent klaar met school en krijgt een interessant voorstel om bij een gezin in het buitenland te gaan werken. Maar eenmaal ter plekke pakt dat heel anders uit. Het overkwam de Indonesische Sitri.

“Het leek zo mooi, het voorstel van mevrouw Adolfina”, vertelt Sitri, “maar het werd een nachtmerrie. Ik ging in 2011 naar Maleisië, omdat iemand mij een mooi aanbod deed. Maar toen ik daar eenmaal was aangekomen, mocht ik het huis niet uit, kreeg ik geen salaris en mocht ik geen contact hebben met mijn familie.”

Eindelijk contact

Op een dag krijgt Sitri een collega, Oni. Zij komt bij hetzelfde gezin werken. “Ik kreeg toen de kans om iemand over mijn situatie te vertellen. Oni heeft mij toen geholpen. Zij heeft mij in contact gebracht met de Indonesische ambassade, via-via contact laten opnemen met mijn familie en de politie ingeschakeld. Die hebben mij opgehaald, ondergebracht in de Indonesische ambassade en mijn werkgever verplicht mij nog 9 jaar lang salaris door te betalen.”

Opvang en hulp

Met hulp van de ambassade kon Sitri in 2021 terugkeren naar Indonesië. Daar werd ze opgevangen door House of Hope, een opvanghuis van de Timorese Kerk (GMIT). House of Hope bood haar onderdak, psychosociale en pastorale begeleiding, juridische bijstand en hulp bij reintegratie in Indonesië. Sitri deed aangifte bij de politie, en mevrouw Adolfina, die haar rekruteerde, werd veroordeeld tot 8 jaar gevangenisstraf en een boeten van € 5.500,-.

Kerk in Actie ondersteunt het werk van GMIT. GMIT geeft op grote schaal - onder meer via kerken - voorlichting over mensenhandel, zet economische projecten op zodat mensen minder snel migreren, geeft voorlichting over veilige migratie voor mensen die toch in het buitenland gaan werken en biedt ze pastorale en praktische hulp aan getraumatiseerde slachtoffers, onder meer in het eigen opvangcentrum, House of Hope.

Geef voor dit werk

Lees meer: Pastorale en praktische hulp voor migranten

Het eiland Timor is een van de armste gebieden van Indonesië. Veel inwoners trekken weg naar andere eilanden of naar het buitenland, bijvoorbeeld Maleisië. Soms hebben ze daarvoor niet de juiste papieren. Omdat ze dan onbeschermd en onverzekerd zijn, zijn ze kwetsbaar voor misstanden of raken ze bij ziekte in het buitenland in de problemen.

Blijf op de hoogte van Pastorale en praktische hulp voor migranten