Steun noodhulp na overstromingen in Nigeria

Het heeft wekenlang hevig geregend in grote delen van Nigeria. Dit veroorzaakte forse overstromingen in bijna het hele land. Duizenden mensen zijn omgekomen. Duizenden zijn gewond geraakt. Ruim 2 miljoen mensen zijn op de vlucht, omdat ze meer regen en overstromingen vrezen. Kerk in Actie wil samen met Nigeriaanse partners hulp bieden. Wij vragen uw steun en gebed.

Klimaatverandering treft armste landen

Nigeria is het zoveelste voorbeeld van hoe klimaatverandering vooral de armste landen treft. Deze overstromingen zijn de ergste in tien jaar. Van de 36 provincies zijn er 33 door het water getroffen. Oogsten zijn verwoest (108.000 hectare landbouwgrond), 200.000 huizen zijn vernield of beschadigd, sommige wegen zijn niet meer begaanbaar, waardoor goederen niet vervoerd kunnen worden. Voedselprijzen schieten omhoog. Ziektes liggen op de loer.

Bekijk beelden van de overstromingen:

Justina Mike Ngwobia, JPRM, Nigeria

Geef voor noodhulp in Nigeria

Kerk in Actie helpt waar het kan. We voorzien in eerste levensbehoeften zoals onderdak en voedsel. Aan ernstig getraumatiseerden geven we psychische hulp. Zodra het kan willen we mensen helpen om weer een bestaan op te bouwen. Onze Nigeriaanse partner Justina Mike Ngwobia schrijft ons: “Bedankt dat jullie er voor ons zijn in tijden van rampspoed en tegenslag. Dat geeft ons hoop en de zekerheid dat we nooit alleen zijn.”

Geef voor noodhulp in Nigeria

Bid voor Nigeria

God, U die luistert naar allen die getroffen zijn door overstromingen in Nigeria, wij bidden U voor meer dan een miljoen Nigerianen die verdreven zijn van haard en huis; voor allen die dit jaar niet zullen oogsten; voor hen die ziek zijn of verzwakt door het vervuilde water; voor de regio's Bayelsa, Delta, Cross RIver en Anambra States en de andere dertig getroffen provincies in het land.

Wij denken aan de hulpverleners en partners van Kerk in Actie die zich inzetten om erger te voorkomen. Voor kerken en organisaties die deze mensen opvangen en bijstaan. U die mensen leven geeft, geef Nigerianen weer hoop op betere tijden, help hen terugkeren en hun huis herbouwen, sterk hen om vol te houden. Zo bidden wij U. Verhoor ons.

Namens onze partners in Nigeria: bedankt voor jullie steun en gebed.

Lees een eerder bericht van NOS.

Mala moest toekijken bij executies. Fatima’s kinderen zijn vermoord. Pastor Marks dorp werd in brand gestoken door de terroristen van Boko Haram. Maar ook andere gewelddadige groepen zijn actief. Zo zijn velen getraumatiseerd in Noordoost-Nigeria, waar in tien jaar tijd 20.000 mensen zijn vermoord en 4.000 ontvoerd. Totaal zijn ruim 2 miljoen door het conflict op de vlucht geslagen. Kerk in Actie biedt noodhulp om hongersnood te voorkomen en helpt christenen en moslims om hun leven samen te verbeteren.

Blijf op de hoogte van Noodhulp en werken aan vrede