‘We weten niet of we elkaar morgen nog spreken’

De situatie in Gaza wordt met de dag rampzaliger: het water raakt op, voedsel is schaars en besmettelijke ziekten liggen op de loer. Kerk in Actie-partner DSPR blijft in contact met medewerkers ter plekke. Bij ieder gesprek klinkt als afscheid: “We weten niet of we elkaar morgen nog spreken.”

Meer dan drie weken duurt het geweld in Gaza nu. Nog altijd worden de inwoners elke dag opgeschrikt door vallende bommen. Het gevaar ligt overal op de loer als je de straat opgaat. Het Department for Service to Palestinian Refugees (DSPR) - partner van Kerk in Actie - is erg bezorgd. “Onze mensen ter plekke vragen ons steeds te bidden voor de veiligheid van de mensen in Gaza en voor een staakt-het-vuren”, vertelt directeur Nader Abu Amsha vanuit het hoofdkantoor in Jeruzalem.

Op de vlucht

Volgens de laatste cijfers zijn meer dan 8000 Palestijnen gedood door het geweld, twee derde van hen zijn vrouwen en kinderen. Ongeveer 1600 mensen worden vermist. Het vermoeden is dat ze onder het puin van ingestorte gebouwen liggen. Ongeveer 1,4 miljoen Gazanen zijn op de vlucht geslagen.

“Bijna alle elektriciteit is uitgevallen en communiceren wordt steeds moeilijker”, hoort Nader Abu Amsha. “Ziekenhuizen in de Gazastrook kunnen nauwelijks nog hun werk doen. De medicijnvoorraad is bijna op, terwijl medische posten overspoeld worden met gewonden. Door de aanhoudende gevechten raken steeds meer wegen beschadigd en kunnen mensen het ziekenhuis niet meer bereiken.”

Grote gezondheidsrisico’s

De DSPR-staf houdt nauw contact met de medewerkers in Gaza. De berichten - als ze doorkomen - zijn niet hoopgevend. Er is een tekort aan alles. “Mensen proberen nu water op te pompen uit bronnen”, hoort Abu Amsha, “maar dat water is extreem zout. Het drinken ervan brengt grote gezondheidsrisico’s met zich mee. Door de slechte hygiënische omstandigheden liggen besmettelijke ziekten op de loer.”

Christenen die hun toevlucht zochten in een van de kerken in Gaza, zijn hun huizen verloren door de bombardementen. Abu Amsha: “Hun hele leven ligt in puin. Mensen weten niet of hun naasten nog in leven zijn. Ze verkeren in vreselijke onzekerheid of hun geliefden nog in leven zijn.” Van medewerkers hoort Abu Amsha dat de mensen die schuilen in de kerken in Gaza, de overgebleven flessen water geven aan kinderen en aan ouderen met nierproblemen. “Er is alleen nog wat ingeblikt voedsel, maar ook die voorraad raakt snel op. Het eten wordt niet alleen uitgedeeld aan de mensen in de kerk, maar aan iedereen in de buurt. De nood is onvoorstelbaar groot.”

Voedsel op

Het eten raakt in hoog tempo op. “Soms zijn er straatverkopers die nog wat groenten verkopen, maar er is lang niet genoeg voor iedereen.” Vanaf 4 uur ´s morgens staan mensen in de rij bij de bakkers om een stuk brood te bemachtigen. De angst is groot bij de mensen in de rij. “Ze zijn bang om getroffen te worden door een raket, zodra ze zich op straat begeven. Een aantal christenen die in de kerken schuilen brachten een oventje mee en meel, en bakken in de kerk nu zelf brood.”

Gevaar voor eigen leven

Ook is er in de hele Gazastrook nauwelijks aan contant geld te komen. Veel banken en geldautomaten zijn beschadigd. Door het gebrek aan elektriciteit kunnen steeds meer mobiele telefoons niet opgeladen worden. Dit maakt het kopen van voedsel en water nog moeilijker. “Onze collega’s ter plaatse zijn zelf ook een groot deel van de dag bezig om aan voedsel te komen”, vertelt Abu Amsha. “Als ze de straat op gaan, doen ze dat met gevaar voor eigen leven. Als we contact met hen hebben, beëindigen ze hun telefoontje altijd met: "We weten niet zeker of we elkaar morgen nog zullen spreken.”

Hulp bieden

DSPR heeft een overzicht gemaakt van de hulp die dringend nodig is in Gaza. ACT Alliance, het wereldwijde netwerk van kerken waar ook Kerk in Actie lid van is, staat klaar om waar mogelijk die hulp te bieden. Meer dan de helft van alle woningen in Gaza is geheel of gedeeltelijk beschadigd. Via het noodhulpprogramma wil ACT allereerst voedsel en water het gebied in brengen. Op de lange termijn wil de hulporganisatie inwoners helpen bij het herstel van hun huizen, het vinden van werk en inkomen, en psychische en medische hulp bieden.

Geef voor dit werk

Lees ook de update van Kerk in Actie-partner Kav LaOved in Israël:

De gebeurtenissen in Israël en Gaza hebben dramatische gevolgen. Het leed onder zowel Joden als Palestijnen is onbeschrijflijk. Kerk in Actie ondersteunt via haar noodhulpprogramma wereldwijd mensen in nood. Dat doen we nu ook in Israël en Gaza.

Blijf op de hoogte van Noodhulp Israël en Gaza