‘De kerkleden zijn mijn christelijke familie’

Zonder familie kwam ze tien jaar geleden naar Marokko voor studie. Nu woont Reine Mbourou (31) in Rabat en voelt ze zich thuis in haar kerk. “De kerkleden zijn mijn christelijke familie. Er is altijd wel een ‘broer’ of ‘zus’ die me helpt.”

Reine werd geboren in de havenstad Port-Gentil in Gabon. Op haar 21e kwam ze naar Marokko voor studie. Ze woont nu inmiddels tien jaar in Rabat en werkt als zelfstandig ondernemer in de online catering. Ze is lid van de Evangelische Kerk in Rabat.

Migrantenkerk

In 1907 werd de Evangelische Kerk opgericht in Marokko. Sinds 1990 komen hier vooral Afrikaanse studenten en migranten. In 2023 zijn er twaalf Evangelische kerken in Marokko met 3000 leden. Kerk in Actie steunt hun theologieopleiding en diaconaal werk.

Thuis voelen

“Het eerste jaar had ik het echt moeilijk in Marokko. De bewoners waren niet altijd zo aardig tegen mensen zoals ik. We worden ‘de Afrikanen’ genoemd en leven vaak behoorlijk langs elkaar heen. Ook moest ik erg wennen aan het andere eten. In Gabon woonde ik nog bij mijn ouders en had ik altijd wel familie om me heen die me ergens bij kon helpen, maar hier stond ik er alleen voor en moest ik leren met de uitdagingen van het leven om te gaan.

Na drie jaar ging ik me hier echt thuis voelen. Marokko is een mooi land met prachtige steden. De voorzieningen zijn hier veel beter en efficiënter dan in mijn eigen land. In Gabon wordt het ondernemers moeilijk gemaakt. Hier in Marokko ben ik bijvoorbeeld veel minder tijd kwijt om mijn geldzaken te regelen. Ik ben hier volwassen geworden, heb me kunnen ontwikkelen als jonge vrouw.”

Mijn steun en toeverlaat

Door de vriendschappen in de Evangelische Kerk ging ze zich meer thuis voelen in Marokko. “Ik ging eerst naar een katholieke kerk, maar ik geloof dat de Heer zelf me naar deze kerk geleid heeft. De leden van deze kerk zijn mijn christelijke familie, mijn basis, mijn steun en toeverlaat. Ik weet dat er altijd wel een ‘broer’ of ‘zus’ is die me helpt. Door hen ervaar ik Christus elke dag.”

Hulp aan migranten

“Marokkanen zijn islamitisch, maar respecteren mijn christelijk geloof. Soms maken de activiteiten van onze kerk hen nieuwsgierig. Als kerk bieden we hulp aan migranten. Ik heet de nieuwkomers welkom, luister naar hun vragen en denk mee over mogelijke oplossingen. We verspreiden voedselpakketten, begeleiden zieken naar een dokterspost, kopen medicijnen voor hen, soms eten we samen met migranten of bidden voor hen. Voor sommigen kunnen we een beurs aanvragen voor een opleiding. Ik vind het leuk om anderen te helpen. Misschien kan ik ooit andere migranten een baan bieden in mijn bedrijf.”

Help mee

In landen waar christenen in de minderheid zijn, wil Kerk in Actie christenen versterken in hun geloof en ondersteunen om aanwezig te zijn in de samenleving. Vooral in landen waar het christendom verdrukt wordt, waar spanningen zijn tussen christenen en andere religies of waar christenen worden vervolgd. We stimuleren dat kerken verbinding zoeken met andersgelovigen. In Marokko ondersteunt Kerk in Actie de Evangelische Kerk in Marokko in haar theologieopleiding en diaconale werk.

Geef voor dit werk