‘Dit is een lichtpuntje in een inktzwarte tijd’

Familieleden van gedetineerden kunnen vaak met niemand hun gevoelens of verdriet delen. Ze stuiten dikwijls op veel onbegrip in hun omgeving. Kerk in Actie-partner Gevangenenzorg Nederland biedt deze gezinnen - samen met kerken - een bemoedigingspakket. Een lichtpuntje in een inktzwarte tijd.

De partner van Erica is opgepakt en zit vast. De buren weten niet wat er speelt. Om de kinderen te beschermen, heeft Erica de buurt wijsgemaakt dat de relatie is stukgelopen. De familie kent wel het ware verhaal, maar is het gepraat erover al snel beu. “Ik ben dus heel eenzaam”, zegt Erica. “Ik snap dat er gevangenissen nodig zijn, maar er is zo veel onbegrip. Eigenlijk worden mijn kinderen en ik zo ook gestraft. Dat vind ik erg.”

Pijn en eenzaamheid

Dit is een van de verhalen die vrijwilligers van Gevangenenzorg Nederland, partner van Kerk in Actie, horen als ze families bezoeken van gedetineerden. “Onze vrijwilligers ontmoeten mensen met veel pijn en eenzaamheid”, vertelt Marianne Bruning, relatiemanager kerken bij Gevangenenzorg. “Niet alleen bij families van gedetineerden, maar ook van ex-gevangenen die weinig of geen contacten hebben. Of van ouders die niet durven vertellen dat hun zoon gevangenzit. Veel achterblijvers raken bovendien in financiële moeilijkheden doordat het inkomen of de uitkering van hun partner gedurende de detentie is stopgezet. Dat betekent ineens een inkomen minder. Voor veel gezinnen is dat een drama." De trouwe steun van vrijwilligers is voor hen allemaal onmisbaar, weet Bruning. "Ze zijn een brug vanuit de samenleving en tonen keer op keer: jij doet er nog steeds toe, wat je ook gedaan hebt, of wat je familielid ook deed.”

Bemoedigingspakket

Naast het bezoek aan gedetineerden in de gevangenis en hun familieleden thuis, werkt Gevangenenzorg Nederland samen met protestantse gemeenten in heel Nederland om bemoedigingspakketten te sturen naar families met een gezinslid in detentie. Gemeenten kunnen een of meer bemoedigingspakketten sponsoren. “Met zo’n pakket bieden we kerken de mogelijkheid deze mensen te laten ervaren dat ze worden gezien, en hen iets van Gods liefde te laten merken”, aldus Bruning. “Het is een lichtpuntje in een inktzwarte tijd.” In een bemoedigingspakket - met een waarde van 50 euro - kunnen producten voor de uitzet, voor de persoonlijke hygiëne, creatief materiaal, een christelijke attentie (bijvoorbeeld een bijbels dagboek) en nog meer zitten. Soms wordt van het bedrag een bon gekocht die mensen zelf kunnen besteden. De inhoud van het pakket is altijd maatwerk, afgestemd op de behoefte van de ex-gevangene en/of de achterblijvende familie.

Vrijwilligers delen uit

De Hervormde Gemeente Schoonhoven deed mee met de actie van Gevangenenzorg en gaf een gift om bemoedigingspakketten uit te delen. Vrijwilligers van Gevangenenzorg, die al contact hebben met de families, delen deze verrassingen uit. Vrijwilliger Rita gaf een cadeaubon aan een gezin met jonge kinderen van wie de vader vastzit. “Er was in dit gezin behoefte aan nieuwe kleding. Daarom heb ik een kledingbon gegeven zodat ze zelf op zoek kunnen naar kleren voor de kinderen. Ze waren er zo blij mee!”
Vrijwilliger Judith gaf een bemoedigingspakket aan een vrouw wiens zoon vastzit. “Ze was verrast en geëmotioneerd, vooral toen ze hoorde dat de kerk in Schoonhoven haar hiermee een hart onder de riem wil steken. Van de bon die ik gaf, kon ze een nieuw vloerkleed kopen. Ik gaf haar ook een kaart en een lijstje met een bijbeltekst waarin Jezus zegt ‘Ik ben bij je’. Het lijstje kreeg een mooi plekje in de woonkamer.”
Vrijwilliger Idelette gaf een bemoedigingspakket aan een vrouw wiens partner vastzit. “Het leven van deze vrouw was van het ene op het andere moment veranderd. De politie deed een inval, hun huis werd van boven tot onder minutieus onderzocht en haar man werd meegenomen. Zij wist niets en had geen contact met haar man. Een onzekere periode brak aan. In het pakket heb ik tijdschriften met patronen gedaan om voor haar en haar kleinkinderen te naaien. Dat wil ze langzaamaan weer gaan oppakken. Ik heb er een kaars bij gedaan met een tekst. ‘Dwars door alles heen, wat er ook gebeurt, je bent geliefd door de Vader’ stond erop. Ze was er enorm blij mee. En ik ben dankbaar dat ik dit mocht geven aan deze moedige vrouw.”

Kijk hier hoe jij met je kerk in actie kunt komen

Help mee

In Nederland raken jaarlijks ruim 33.000 mensen gedetineerd en zitten een korte of langere gevangenisstraf uit. Via het programma binnenlands diaconaat ondersteunt Kerk in Actie diverse organisaties die naar hen en hun familie omzien, hen bezoeken tijdens de detentie en een nieuwe kans bieden in de maatschappij, zoals het werk van Gevangenenzorg Nederland. Je kunt dit werk steunen door je bijdrage aan dit programma over te maken.

Geef voor dit werk

Lees ook:

In Nederland zijn ruim 33.000 mensen gedetineerd en zitten een korte of langere gevangenisstraf uit. Kerk in Actie ondersteunt diverse initiatieven die naar hen en hun familie omzien, hen bezoeken tijdens de detentie en een nieuwe kans bieden in de maatschappij.

Blijf op de hoogte van Omzien naar gevangenen