Geef licht aan Sabrina (10)

Natte tenten, onvoldoende sanitair en te weinig eten. Zo wachten duizenden bange kinderen in Griekse vluchtelingenkampen op de winter die komt. Zoals Sabrina (10) die hals over kop uit Congo weg moest vluchten. Ze is ongelukkig op Lesbos en heeft al maanden niet meer gelachen.

Sabrina Sarah moest gehaast vertrekken uit Congo, omdat ze in het dorp waar ze woonde. voortdurend werd bedreigd door gewapende groepen. Ze zocht veiligheid, maar heeft een deel van haar hart in haar geboorteland achtergelaten.

Somber
Sabrina voelt zich somber. Ze heeft wel vriendinnen waar ze mee speelt, en praat over wat ze meemaken. Maar Sabrina is erg moe is, en niet meer vrolijk. Ze wil geen kleren, speelgoed of boeken. Ze wil gewoon weg en gelukkig zijn met haar familie, ze kan nergens anders meer aan denken. Haar blik is leeg, ze heeft haast geen hoop meer en denkt alleen maar: "Help me om hier weg te komen."

Sinds het begin van het coronavirus is ze erg bang, vooral voor haar broertje dat de hele tijd buiten speelt. "Alleen God beschermt ons,” zegt ze.

Sabrina Sarah heeft maar één droom: het eiland vertalen en op een veilige bestemming aankomen. Ze wil graag naar Frankrijk om weer naar school te gaan, want het is al weer meer dan twee jaar geleden dat ze in de schoolbanken zat.

Een beter leven voor vluchtelingenkinderen
Vluchtelingenkinderen in Griekenland zijn, soms helemaal alleen, aangekomen vanuit het Midden-Oosten, Azië en Afrika, op zoek naar warmte en veiligheid. Is dit de plek waar ze eindigen? Met Kerst komen we voor hen in actie. Juist met advent leven we toe naar een nieuw begin: de geboorte van Jezus, zelf een vluchtelingenkind. In Hem gaf God licht in het donker, en dat geven wij door.

Kerk in Actie helpt vluchtelingenkinderen in Griekenland, zoals Sabrina Sarah, met voedsel, kleding en onderwijs en probeert hen op een betere plek te krijgen. Geef ook!

kerkinactie.nl/geeflicht