Hoe overleven Oegandezen de klimaatverandering?

In het noordoosten van Oeganda hebben inwoners toenemend last van klimaatverandering. Samen met de ontwikkelingsorganisatie van de Anglicaanse Kerk helpt Kerk in Actie boerenfamilies voldoende voedsel te verbouwen en extra geld te verdienen om de droge periode door te komen.

1200 boeren en boerinnen getraind

In drie jaar tijd zijn 1200 boeren en boerinnen getraind in 40 groepen van 30 personen. Ze leerden nieuwe gewassen kennen en op andere manieren verbouwen. Meer dan 800 families bouwden een houtbesparende oven, waardoor ze minder hout hoeven te kappen om hun eten te koken. Dat is belangrijk, want bomen houden vocht en vruchtbare grond vast. In een aantal dorpen zijn visvijvers aangelegd, waar ze meervallen kweken voor eigen consumptie. In sommige dorpen heeft men een extra visvijver aangelegd, zodat ze ook vis kunnen verkopen. Andere dorpsbewoners leerden bijen houden voor de honing. Weer anderen gingen samen cassave en maïs opslaan en vermalen tot cassavemeel en maïsmeel. De extra inkomsten zijn vooral goed om de droge tijd door te komen.

Tien nieuwe dorpen in actie

Na een positieve evaluatie is Kerk in Actie inmiddels een volgend driejarig traject gestart met de Anglicaanse Kerk in tien nieuwe dorpen, zodat ook zij zich kunnen aanpassen aan meer droogte en extreme regenval. Per dorp is met bewoners een analyse gemaakt van de belangrijkste problemen en mogelijke oplossingen. In ieder dorp is nu een comité opgezet dat de natuur beschermt. De eerste 310 boeren leren via andere landbouwmethoden nieuwe groenten verbouwen.

Toiletten en waterputten

In acht dorpen kregen bewoners voorlichting over hygiëne en schoon water om ziektes te voorkomen. Daar bouwde men 330 toiletten zonder water en 80 nieuwe plekken waar men handen kan wassen. Ook zijn vier waterputten hersteld, waardoor 2600 mensen nu weer schoon drinkwater hebben. Vier watercomités zijn getraind om deze waterputten schoon en werkend te houden.

Spaargroepen en eigen bedrijfjes

In tien dorpen is een spaargroep opgezet. Dit helpt de bewoners om een klein bedrijfje te beginnen en zo hun inkomen te verhogen. Twee nieuw opgerichte jongerengroepen onderzochten zelf hun mogelijkheden. Zij gaan binnenkort met hulp van de Anglicaanse Kerk schapen houden. Zo kunnen Oegandezen de klimaatverandering toch overleven.

Bedankt voor je steun!

In het noorden van Oeganda is het niet makkelijk om boer of boerin te zijn. De regen valt steeds onvoorspelbaarder door de wereldwijde klimaatverandering. Boerinnen en boeren weten niet goed wanneer ze moeten planten. Soms valt er te weinig regen, dan weer te veel met overstromingen tot gevolg. Dan blijft er weinig te oogsten over. De Anglicaanse Kerk van Oeganda steunt boerengezinnen in hun strijd om het dagelijks bestaan.

Blijf op de hoogte van Goed boeren in een lastig klimaat