Hossain (Bangladesh) werd meubelmaker en ziet toekomst vol vertrouwen tegemoet

In Bangladesh hebben jongeren hebben moeite om werk te vinden. Kerk in Actie ondersteunt een project om hen via leer-werktrajecten naar werk te begeleiden.

“In het gebied waar ik vandaan kom, leefden de meeste mensen vroeger van de landbouw en industrie. Maar daar is steeds minder werk in”, vertelt Hossain. Om ervoor te zorgen dat jongeren aan het werk komen, kon hij meedoen met een programma waarbij jongeren met verschillende beroepen konden kennismaken. Een paar voorbeelden: lassen, kleermakerswerk en elektrotechniek. “Ik vond meubelmaken en houtbewerken het leukst. Het maken van houten ornamenten is mijn specialiteit geworden. Het gaat zo goed, dat ik zelfs mijn eigen winkel kon beginnen. Ik verdien een goed salaris. Ik ben ontzettend blij dat ik deze kans heb gekregen en zie de toekomst met vertrouwen tegemoet.”

Geen aansluiting bij arbeidsmarkt

Dat jongeren in Bangladesh moeite hebben om werk te vinden, komt onder meer doordat veel opleidingen niet aansluiten bij wat de arbeidsmarkt vraagt. Zo is er bijvoorbeeld een groot te kort aan goed opgeleide vakmensen, en worden daarvoor jongeren uit India aangetrokken. Samen met partnerorganisatie CCDB (Christelijke Commissie voor Ontwikkeling in Bangladesh) gaat Kerk in Actie 300 jongeren begeleiden naar werk. Zij zullen een leer-werktraject volgen en krijgen daarnaast training in ondernemersvaardigheden, zodat zij een eigen bedrijf kunnen starten.

Uitbreiding steun

CCDB is al langer een partnerorganisatie van Kerk in Actie. Vanuit Kerk in Actie ondersteunde we al het werk van CCDB om vrouwen te helpen hun inkomen te verhogen via innovatieve kookstellen. Dit kooktoestel zet het gestookte hout en groenafval om in een restproduct dat, gemengd met het mest van hun vee, door vrouwen verkocht kan worden als natuurlijke bodemverrijker. Naast deze activiteit van CCDB ondersteunt Kerk in Actie nu ook het jongerenprogramma van CCDB, waarbij jongeren op weg geholpen worden naar werk.