Inspirerende ontmoetingen en goede groepsdynamiek

Deze zondag werd een zondag vol indrukken en belevingen. De wekker ging om 7.00 en om 8.00 uur werd het super gastvrije hostel verlaten voor een vroege rit naar de kerk in Costesti.

We keken onze ogen uit toen we het prachtige orthodoxe kerkje op de heuvel in Costesti binnenstapten. De kerk is helemaal gevuld met vrouwen in zondagse mooie jurken en een hoofddoekje op, mannen en kinderen. Drie priesters gaan voor en ik hoor twee koren tegen elkaar in zingen. Tijdens de dienst gebeurt er van alles. Mensen lopen naar voren om kaarsen aan te steken, geld wordt aan elkaar doorgegeven of liet men naar beneden dwarrelen, oudere vrouwen knielen op de grond, priesters lopen door de koninklijke deur in en uit. We verstaan er helaas niet zo veel, alleen de woorden ‘Halleluja’,’Christo’en  ‘Amen’. Het hoogtepunt is de eucharistie en wat heel bijzonder is dat tijdens de eucharistie oudere vrouwen appels, koekjes en snoepgoed uitdelen aan de kinderen in de dienst.

Tijdens de ruim 2 uur durende dienst verlieten velen tussen door even de dienst. Zelfs gingen enkele koorleden voor 10 minuten thuis even de keel smeren. Naast de kerk is een mooi met muurschilderingen versierd gebouw waar de kinderopvang en kindernevendienst plaatsvindt. Marianna een jonge vrouw begeleidt dit geheel met hart en ziel. Hier mochten wij tasjes met schoolmateriaal overhandigen aan de kinderen van dit centrum. Deze tasjes met inhoud zijn betaald met het geld wat in onze kerk is opgehaald.

Na de kerkdienst hebben we een ontmoeting met Priester Vasili die ons zeer hartelijk ontvangt. Met enthousiaste bezieling zingt en bidt hij in woord en gebaar voor ons en de hele wereld. Een overvloedige lunch werd aangeboden, hele stukken kip in de soep en meerdere Moldavische lekkernijen. Vasili is afgestudeerd in Cuba als tolk (Roemeens-Spaans) en is daarna pas priester geworden. Hierdoor was het voor Annemarie een feest om met hem in het Spaans te communiceren en kon zij voor ons tolken.

Door het levensverhaal van Vasili wordt duidelijk dat godsdienst een bijzondere rol speelde. Tijdens het communistische regiem was het hem gelukt de kerkdiensten min of meer in stand te houden, ondanks tegenwerking en verboden.

Na deze intensieve ochtend en lunch vervolgen we de dag met Elenore die ons op deze middag gidst. We werden geïnspireerd door haar trotse wijze van vertellen over haar mooie Moldavië. We bezoeken bijzondere landschappen en ruïnes uit het grijze verleden: grotcellen van monniken en een kerk in een grot, waar we te gast zijn bij een monnik – goed geluimd  deze keer- in zijn eigen huis. De temperaturen tijdens de hele dag zijn hoog en in de middag verder opgelopen tot 35 graden. In combinatie met het drukke programma  stelt dat de sfeer in de groep op de proef.  Door open met elkaar om te gaan, ontstaat er een goede dynamiek in de groep. Een stop op het juiste moment en op een goede plek zorgt voor afkoeling waardoor we onze reis naar Balti op een ontspannen manier kunnen voortzetten. In Balti komen we in een sfeer terecht waarin het communistische tijdperk vergane glorie ademt.

Namens de groep Paul en Anette